Sida 1 av 1

Kamremskåpan måste bort.

Postat: sön 27 sep 2015, 17:16
av kungredansomung
Hejsan, håller på att byta kamrem på min 945ltt-96. Fått bort rem, övre delen av kåpan. Men undre delen av kåpan sitter kvar, hur får jag bort den på snabbast och smidigast sätt? Försökt lossa på remskivan, men den bara snurrar oavsett om jag har växel i eller inte. Så jag står alltså med en tvärdålig kamrem, som jag inte får bort. Hur ska jag bete mig? Tacksam för svar.

Re: Kamremskåpan måste bort.

Postat: sön 27 sep 2015, 17:44
av lennarte
kungredansomung skrev: Försökt lossa på remskivan, men den bara snurrar oavsett om jag har växel i eller inte.
Hur menar du här?? Har du få loss skruven eller sitter den kvar?? Den kan sitta ordentligt fast. Remskivan är i 2 delar som är vulkat samman med gummi. På min motor hade det släppt i vulkningen så man kunde vrida runt den yttre delen av remskivan. Är det så du menar får du skaffa en annan remskiva, och skruven i mitten måste bort

Mvh
Lennart

Re: Kamremskåpan måste bort.

Postat: sön 27 sep 2015, 19:18
av erikn
Skruven i mitten finns fultrick till. Man ska ha ett speciellt verktyg, men jag har kört med mutterpicka eller förlängningsrör och startmotor.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=40587

Re: Kamremskåpan måste bort.

Postat: sön 27 sep 2015, 23:00
av Nexus
Jag drog bara bort vevaxelgivaren och låste vevaxeln med en borr i rätt storlek sen på med ett dragskaft så var det inga problem lossa bulten och remskivan...

Re: Kamremskåpan måste bort.

Postat: mån 28 sep 2015, 01:57
av nivenko
En mer desperat metod som jag använde när jag tappat en mutter i den undre kåpan på min gamla 245:a var att jag klippte sönder den så att den gick att ta bort för att därefter limma ihop den med epoxi och en förstärkning på utsidan :D . Det hela beror på hur desperat man är och hur snyggt resultatet ska bli. Det funkade utan problem så länge som jag hade bilen och den nya köparen hade inga invändningar trots att jag påpekade detta.