Sida 1 av 1

Vad kan detta bero på (film)?

Postat: sön 20 sep 2015, 21:31
av malte74
Har ett skumt fel på min 940 Ltt-97. Timos chip, 0.95 i ladd, automat, går som en dröm i övrigt..

När jag släpper gasen och bilen s.a.s coastar så börjar varvtalet svaja när jag kommer ner i 80km/h, och håller sedan på tills strax under 65km/h där det helt plötsligt slutar. Om jag släpper gasen i 90 eller 140 spelar ingen roll, svajandet börjar i 80 och slutar vid 65..
Jag har rengjort tomgångsmotorn (som inte visar några symptom på att vara dålig i övrigt) men utan resultat..
Någon som har tips på vad som kan orsaka svajandet? Inget stort problem, men lite störande..

Film på fenomenet:


Släppte gasen runt 90, vid 80 börjar svajandet och det slutar vid 65...

Re: Vad kan detta bero på (film, svajande varv)?

Postat: mån 21 sep 2015, 13:04
av malte74
Ingen som har en fundering?
Tycker det är ett förbannat märkligt "fel".. Det finns ju en uppsjö av anledningar till att varvtalet svajar men jag kan inte komma på något som förklarar varför det bara uppstår just mellan 80-65km/h.. Vacuumläckor, konstigheter i insug eller gasspjäll borde ju alla ge symptomen oavsett hastighet.

Jag spånar lite.. Kan det ha med växellådan att göra, eller snarare styrningen till den? Att den "tvekar".. Den håller ju en viss motorbroms ett tag innan den s.a.s kopplar ur och lägger sig strax över tomgångsvarv (när man släppt gasen) och kanske är det att lådan inte kan bestämma sig för om den ska släppa på motorbromsen eller inte, och alltså pendlar varvtalet. Då är ju frågan hur man kommer tillrätta med det...

Ah well, en tanke. Det kan såklart ha andra orsaker.

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: mån 21 sep 2015, 13:47
av Rådlös
Har du någon gasspjällgivare (TPS) ? Det kan kanske tänkas att den inte är överens med tomgångsmotorn?

Detta är bara ett "höftskott" från min sida. Så tag det inte som några kungsord. Felsök alla uppslag du får in.

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: tis 22 sep 2015, 01:05
av malte74
Rådlös skrev:Har du någon gasspjällgivare (TPS) ? Det kan kanske tänkas att den inte är överens med tomgångsmotorn?

Detta är bara ett "höftskott" från min sida. Så tag det inte som några kungsord. Felsök alla uppslag du får in.
Jag vet inte.. :oops:
Gasspjäll har jag såklart, men om jag har en TPS har jag ingen aning om. Om det handlar om gasspjället så tycker jag bara att fenomenet borde uppenbara sig vid gasuppsläpp oavsett hastighet och inte bara från 80 ner till 65...
Tomgångsmotorn är rengjord och jag har som sagt inte märkt att den inte gör jobbet i andra sammanhang. Visst kan den vara sönder trots att den är rengjord för all del. Tomgången är bra, men en annan på skroten kan väl inte kosta så många kronor så testa ett byte är inga problem.

Ska kolla upp om jag har en TPS!

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: tis 22 sep 2015, 06:20
av Rådlös
Skrolla en bit ner till Gasspjällslägesgivaren = Throttle Position Sensor, TPS.
http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: tis 22 sep 2015, 10:40
av NilsO
Det finns ingen egentlig spjällägesgivare. Det som finns är en spjällägesbrytare, som sluter när gaspedalen är helt uppsläppt och bryter annars. Den sitter på spjällhuset på motsatt sida om gasrullen, du kan höra att det klickar när du manövrerar rullen. Om den inte är rätt justerad, eller om gasspjället inte är rätt justerat, kan man kanske få problemet som du beskriver. Det finns trådar om hur man justerar gasspjället och spjällägesbrytaren. Du kan väldigt enkelt kolla spjällägesbrytaren med en vanlig multimeter eller kretsprovare.

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: ons 23 sep 2015, 02:14
av malte74
NilsO skrev:Det finns ingen egentlig spjällägesgivare. Det som finns är en spjällägesbrytare, som sluter när gaspedalen är helt uppsläppt och bryter annars. Den sitter på spjällhuset på motsatt sida om gasrullen, du kan höra att det klickar när du manövrerar rullen. Om den inte är rätt justerad, eller om gasspjället inte är rätt justerat, kan man kanske få problemet som du beskriver. Det finns trådar om hur man justerar gasspjället och spjällägesbrytaren. Du kan väldigt enkelt kolla spjällägesbrytaren med en vanlig multimeter eller kretsprovare.
Kollat upp hur man justerar gasspjäll men det mesta verkar handla om att få tomgången i ordning. Min tomgång är perfekt, jämn och fin och med stabilt varvtal (ingen antydan till svajande på tomgången) utan problemet är att just vid 80km/h så börjar det (med helt uppsläppt gas) svaja och att det fortsätter ner till knappt 65km/h innan det slutar.

Har upptäckt en annan grej.. Om jag håller 160 eller 85 när jag släpper gasen spelar ingen roll utan vid 80 börjar det. Konstigt nog så är det så att om hastigheten är under 80 när jag släpper, om än aldrig så lite, så börjar inte svajandet. Om jag alltså håller 78km/h och släpper så svajar det inte utan det måste alltså passera 80 på väg neråt för att det ska börja..

Det kräver också att jag helt släpper gaspedalen. Pyttelite gas, så lite man bara kan ge och så att det knappt påverkar fartminskningen, och det är lugnt. Inget svajande..
Det kanske iofs talar för att gasspjället ändå är boven. Minsta lilla gas och problemet är borta, men släpper jag helt så kommer det (under ovan nämnda förutsättningar..)..

Jäkligt skumt fel detta...

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: ons 23 sep 2015, 07:21
av lennarte
malte74 skrev:Kollat upp hur man justerar gasspjäll men det mesta verkar handla om att få tomgången i ordning
Det är gasspjället ja, gasspjällskontakten som sitter på spjällhuset (mot kupén) måste också vara rätt justerad. Den ger signal till styrboxen om spjället är stängt eller inte. Om det är rätt justerat så stängs bränslet av helt när du släpper gasen och motorbromsar. Det ska vara helt avstängt tills motorvarvet sjunkit ner till 1500 - 1800 varv (kanske lägre på vissa motorer), då släpper boxen på bränslet igen. så fort du rör gasen det allra minsta, släpper den på bränsle igen även över 1500 - 1800 varv. Om det är fel justerat eller inte fungerar kan det ställa till problem om inte boxen vet när eller om den ska "släppa på" bränsle igen. Om du kör på 5-an, 4-an, eller 3-ans växel, är det samma varvtal det börjar vid eller är det vid samma hastighet??

Mvh
Lennart

Re: Vad kan detta bero på (film)?

Postat: ons 23 sep 2015, 10:47
av NilsO
malte74 skrev:Kollat upp hur man justerar gasspjäll men det mesta verkar handla om att få tomgången i ordning.
Tomgångssstyrningen och tomgångsventilen har två funktioner. Det ena är att ge ett lämpligt tomgångsvarvtal när bilen står stilla. Det andra är att ge en mjuk motorbroms, dvs reglera vad som händer när motorn drivs runt av växellådan, speciellt med uppsläppt gaspedal. På din bil verkar det som att funktionen för motorbroms på något vis blir "förvirrad", och det var därför det förslaget kom upp. Men det kan såklart också ha något att göra med automatlådan eller konvertern. Eller kanske att trimchipen eller vad som satts dit inte är anpassade för automat. (Det är olika programvara i styrenheter för automat och för manuell, men jag vet inte om det spelar in när man byter chip också.)