Sida 1 av 1
760 Turbo B230ET - 87 går inte riktigt som den borde
Postat: lör 12 sep 2015, 08:59
av pitefredde
Hej! Har en B230Et (ej katalysator) som inte riktigt går som den ska. Smårycker när laddtrycket kommer. Går bra vid jämn fart och fullgas, men laddar inte riktigt så mycket som den borde (kanske 0,2 BAR) . Har bytt LMM, kamrem, alla tändstift, tändkablar, rotor och fördelare(bara originalgrejor), kollat bränsletryck, alla anslutningar till boxar och givare, bytt wastegate staget. Bytt bägge givarna till svänghjulet, mätt upp generatorladdning, bytt tändspole. Känns som att den missar något på tändningen, men det är inte helt uppenbart då det inte blir några avgas smällar. Något är galet, förmodligen inte något stort, men behöver tips på vad mer att kolla? Väldigt tacksam för alla tips
//Fredde
Re: 760 Turbo B230ET - 87 går inte riktigt som den borde
Postat: lör 12 sep 2015, 21:08
av päpplet
Jag bytte det mesta på min, till och med renoverade motorn men fortfarande höll den på och hackade och gick allmänt dåligt. Fick låna en provtryckningsgrej från en bilverkstad som jag skruvade dit istället för LMM och trycksatte hela insugssystemet med 0,4 bar tryckluft och gick fram med vatten/diskmedel och jagade tjuvluft.
Saknades bl annat en bult till en klämma för vattenrören till turbon så där hade jag ett M6 hål i turbinhuset den flåsade ut luft från samt att det var många fler ställen den läckte på. Då all den luften hade passerat LMM så matade den ju på med soppa för det också med resultatet att den gick på tok för fett när laddtrycket kom.
Så med de flesta läckorna tätad gick den helt plötsligt bra och soppaförbrukningen sjönk från 1,2-1,3l milen till 0,9 vilket för anses jättebra på en B230ET :)
Har du en halvslut turbo som sölar ut olja är det ganska lätt att hitta en del läckor men annars kan det vara svårt att hitta alla. Eftersom din inte orkar upp riktigt i laddtryck (min steg ett par hekto med bulten iskruvad) så har du troligen ett ganska stort läckage någonstans eller så är WGn dålig i turbon (min var sprucken i godset där tallriken skulle täta)
Re: 760 Turbo B230ET - 87 går inte riktigt som den borde
Postat: sön 13 sep 2015, 20:08
av pitefredde
Hej! Tack för tipsen. En sån trycksättningsgrej hade ju inte varit fel. Kan vara värt att ytterligare testa läckage. Det var ett bra tips med vatten/diskmedel. Har endast kört med startgas och det är ju lite svårt att säkerställa då den går lite lurvigt på tomgång ibland. Turbon känns tajt, men har inte kollat läckor alldeles vid aggregatet utan endast vid slangar/klämmor. Min teori har hela tiden varit att eftersom LMM:en slår spjället i botten redan vid 0,5 Bar (som ju är orignaltryck) är nog trycket högre vid själva LMM:en, men vid insugssidan där turbotrycksmätaren monterades så är hälften av trycket försvunnet. Men kan också ha något med tändningen att göra. Har just i dagarna fått hjälp att montera loss styrenheten för tändningen och kolla så att inte något där är glappt. Efter byte av bägge hallgivarna började bilen märkbart gå sämre på låga varv, men å andra sidan gå långt mycket bättre och med bra klipp över 3500 varv, dock endast tillfälligt. Nästa provkörning 10 minuter senare visade på fin och jämn gång på låga varv, men desto sämre på höga. Mycket märkligt. Vi blir inte kloka på det beteendet.
Re: 760 Turbo B230ET - 87 går inte riktigt som den borde
Postat: sön 13 sep 2015, 20:55
av päpplet
Att den går oroligt på tomgång tyder ju ännu mer på att den drar tjuvluft. Antar att du har AC då det är en 760 och då har du ju en massa vakuumledning och en stor plasttank med backventiler och sånt innanför främre stötfångaren som också kan läcka. Sen är det väl ganska vanligt att intercoolern ärgar sönder eller att gavlarna i plast ger med sig.
Sen vet jag inte riktigt hur du menar med att spjället går i botten? LMM sitter ju före turbon dvs den får aldrig något tryck men om du har ett hål efter turbon kommer den ju hela tiden försöka mata på tills WG öppnar och då finns ju risken att LMM bottnar och den börjar bryta då den tror att den går på för högt laddtryck. Men då ska det läcka riktigt mycket.
Re: 760 Turbo B230ET - 87 går inte riktigt som den borde
Postat: sön 27 sep 2015, 11:12
av pitefredde
Ursäkta att det dröjt. Varit utomlands en vecka. Ser nu ytterligare ditt svar från päpplet. Är ju inte helt skicklig på att skruva men jo , jag förstår att LMM:en sitter innan turbon. Dock öppnar spjället fullt i LMM:en och det beror väl på att turbon suger i sig så mycket att spjället bottnar eller? Sen har du helt rätt vad avser AC:n. Har själv funderat på om det kan vara den som ställer till det?. Kan någon förklara hur det skulle kunna påverkar. Det är ju någon form av vakumslangar kopplade till insuget för styrning av spjäll etc. Men hur kan det påverka genom luftläckage. Kan trycket som är ämnat för motorn istället skjuta ut genom dessa vakumslangar om en backventil är trasig eller?
Tacksam för alla tips.