Sida 1 av 6

Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 13:02
av bosabengt
Hej!

Jag har köpt en 945 turbo -97 som har lite små fel. Är bara två ägare och båda har varit äldre herrar 50+. Den har gått ca 24500 mil.
Skulle gärna vilja ha era kommentarer samt tips. =)

Ratten "knackar till" när man svänger i låg hastighet och det känns som att det är lättare att svänga vänster än höger. Ser att servooljenivån är för mycket, kanske därför? Eller vad kan det bero på?

Automatlådan är lite ryckig och värst är det på ettan och tvåan. Det brummar även när jag låter bilen motorbromsa. Har läst trådar och ska försöka mig på ett byte av olja. Har hört att dextron III ska funka. Stämmer det?

Automatlådan har bara växel 1,2 men inte 3, vad är det för växellåda då? AW 71 eller 72?

Varningslampan för "lampa sönder" lyser varje gång jag bromsar och höger blinkers lever rövare med bromsljuset. Släpvagnskontakten verkar vara sen original så ska kanske byta den först då dem brukar spöka. Andra förslag?

Klädseln är ganska smutsig så undrar om man kan ta bort tyget och tvätta i maskin. Har sökt men inte hittat nån guide på just 940.

Hur tar man bort "hastighetsmätarkonsollen" för det är några lampor som är sönder samt att utetempmätaren inte syns på kvällen.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning !

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 13:39
av NilsO
Varningslampan för "trasig glödlampa": Låter mer som att det är något fel vid höger baklykta än släpvagnskontakten, antingen dålig kontakt på själva lyktinsatsen eller vid jordpunkten (sitter i karossen strax intill lyktinsatsen).

Instrumenthuset: På var sida i sargen finns ett fyrkantigt hål. Man sticker in en tunn skruvmejsel i vardera hål och trycker in ett metallbleck/klips. Samtidigt som man gör det – på båda sidorna – drar man sargen rakt utåt. Om man inte har fyra händer, vilket egentligen behövs, så får man lossa en sida i taget och lirka lite. När man fått bort sargen lossar man de två skruvarna som håller klipsen, och de fyra skruvarna som håller själva instrumenthuset. Sedan kan man ta ut det och lossa kontaktstyckena på baksidan.

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 18:30
av triumph00
Styrningen och knacket är ett standardfel.
Är lagret som låter och själva hållaren för rattstången har lite fel vinkling, därför hårdare slitage.

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 19:17
av Rådlös
Och klädseln blir inte så lyckat att ta av och tvätta. Köp en överdragsklädsel i stället och sätt rakt över den gamla.

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 19:42
av White
Du ska ha en AW03-71L i den bilen. Dom lådorna kan upplevas aningen ryckiga, men ska givetvis inte sparka i växlarna. Kolla så
kickdownwiren är rätt justerad.

Det brummar även när jag "motorbromsar" med min 945 automat.

Du ska ha Dexron III i din låda.




Bild

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tis 08 sep 2015, 21:04
av bosabengt
Ska kolla mer på bakljuset när jag får tid. =)

Det där med styrningen får ni gärna förklara lite mer på. Vad är det för lager?? Låter som ett konstigt fel.
För skulle gärna vilja fixa det.

Angående lådan så hoppas jag det blir bättre med ny olja. Å nej på dem högre växlarna så växlar den ganska mjukt men är värre på ettan och tvåan. Då rycker det en del. Dock inte alltid.

Var sitter kickdownwiren? Någonstans på lådan?

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: ons 09 sep 2015, 15:06
av bosabengt
Undrar även om an hyffsat lätt kan fixa skrynliga dörrsidor? Har isf tänkt att försiktigt lossa klädseln och limma o samtidigt dra det till rätta.

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: ons 09 sep 2015, 17:47
av White
Du justerar kickdownwiren i motorrummet, den sitter också fast i gastrotteln.

Jag har justerat min till 0,4mm på tomgång och 52,2mm fullgas.

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: ons 09 sep 2015, 18:40
av triumph00
Styrningen har detta fel på 97 och 98 års modeller (en del är byta under garantitiden)
Det beror på att lagerhållaren, som håller upp själva ratten, är feltillverkad och den sitter fast under instrumentbrädan
Om jag minns rätt så kostar en ny "hållare" cirka 3500 kr
Man kan byta lager
Då gäller att ta loss ratten och så ser du lagerhållaren, där kan du ta ut det yttersta lagren, vill du byta det längre in måste rattstången bort

Klädseln kanske du kan lyckas tvätta på plats, finns maskiner att hyra (fanns i alla fall för några år sedan)

Re: Nyinköpt 945 turbo -97 Några fel.

Postat: tor 10 sep 2015, 06:43
av bosabengt
Ska ta mig en titt i motorutrymmet sen å se hur det är med måtten. Jag har farthållare och har bara sett två vajrar på gasrullen (gaspedal och farthållare)

Det här med styrningen är ju eg bara ett mindre fel men hade ändå velat få det fixat. Kommer det att hjälpa med nytt övre lager?
Kan man ta en hållare från -96 t ex?

Tvätta klädseln på plats? Nån ångmaskin eller hur funkar det?