Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#998926
Funderar på att återgå till en "riktig" volvo igen men blir förbryllar över hur många svetsdiffade det finns på blocket.
Jag förstår bilar i 1000kr klassen som ska åka runt runt på åkrar och isar men det dyker upp relativt fina kärror där man har svetsat ihop diffklumpen och sen begär normalt/högt pris, varför?
Den kärran går ju inte att använda i vanlig trafik om man inte tänkt byta hela axeln och det kostar ju en slant ??:-/
#998928
Droopy skrev:Jag körde på en gång i tiden en 164a med svetsdiff, både vinter och sommar, inga problem tyckte jag, men på den tiden hade man ju fullt ställ överallt ochså.
Då ska man passa sig för sånna pärlor med andra ord, sönderkörda :)
Körde hem en bekants svetsdiffade 240 för något år sedan, mitt i sommaren och bilen var väldigt stuttig.
Men är man ute för att sladda kanske man inte bryr sig så mycket om vanlig körning.
#998929
Waizguy skrev:Funderar på att återgå till en "riktig" volvo igen men blir förbryllar över hur många svetsdiffade det finns på blocket.
Jag förstår bilar i 1000kr klassen som ska åka runt runt på åkrar och isar men det dyker upp relativt fina kärror där man har svetsat ihop diffklumpen och sen begär normalt/högt pris, varför?
Den kärran går ju inte att använda i vanlig trafik om man inte tänkt byta hela axeln och det kostar ju en slant ??:-/
Har lagt märke till detta jag med skulle aldrig köpa en aga diffad bil den har ju nån unge plåga skiten ur fast den ser hygglig ut.
Har liksom du börja fundera på riktig volvo igen.
AGA diffat åkte jag med förr trimmad Amazon 140 gick knappt o vända med på konsums parkering.
#998933
gubbstrutt skrev:
Har lagt märke till detta jag med skulle aldrig köpa en aga diffad bil den har ju nån unge plåga skiten ur fast den ser hygglig ut.
Har liksom du börja fundera på riktig volvo igen.
AGA diffat åkte jag med förr trimmad Amazon 140 gick knappt o vända med på konsums parkering.
Ja i mina ögon är den bilen förstörd. Återställa med att byta axeln går ju men det är absolut en rejäl prissänkare. Ringde på en 744 för några år sedan där det inte stod något i annonsen om svetsdiff, per telefon fick jag senare reda på att den var just agadiffad vilket resulterade i ett direkt Nej, tack. Det känns lite sönderkörd epa-traktor över det hela på något sätt.
#998943
Aga diff är för de som inte har råd köpa en riktig diff. Har bara slungdiff på min 740 men tycker det fungerar bra.
En 1041 axel kostar ju inte mera än stå pilla med en svetts i klumpen halva dagen och köra sönder drivaxlar mm....
#999139
Nexus skrev:Aga diff är för de som inte har råd köpa en riktig diff. Har bara slungdiff på min 740 men tycker det fungerar bra.
En 1041 axel kostar ju inte mera än stå pilla med en svetts i klumpen halva dagen och köra sönder drivaxlar mm....
Slungdiff skulle jag också vilja ha på en framtida 7/9 serie, verkar lagom.
#999150
Nexus skrev:Aga diff är för de som inte har råd köpa en riktig diff. Har bara slungdiff på min 740 men tycker det fungerar bra.
En 1041 axel kostar ju inte mera än stå pilla med en svetts i klumpen halva dagen och köra sönder drivaxlar mm....
Jag tog ner locket på min vinterpulka och la fyra strängar svets i diffdreven och slängde på locket igen efter rengöring från svetsstänk. Höll då hela vintern trots idiotkörning med rallydubbat periodvis. Breda däck och ett fyllt diffhus brukar däremot knäcka drivaxlarna då härdningen brukar gå i axlarna sen kan man börna på alla växlar :lol:

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]