Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#999273
White skrev:Förstår mig inte heller på varför man svetsdiffar utom på "lekbilar", är ju inget som höjer andrahandsvärdet i mina ögon precis. :roll:

De som svetsdiffar struntar med största sannolikhet i andrahandsvärdet.
#999275
Droopy skrev:
White skrev:Förstår mig inte heller på varför man svetsdiffar utom på "lekbilar", är ju inget som höjer andrahandsvärdet i mina ögon precis. :roll:

De som svetsdiffar struntar med största sannolikhet i andrahandsvärdet.
Jo, antagligen är det så. Men man har ju själv också varit ung, då tänkte man inte på samma vis som nu. Rätt eller fel vet jag inte.
#999280
Nja har vi inte kört o meka sönder några bilar alla här förr det var ju kul? :)
så personligen anser jag att det var rätt.
Mina bilar slapp ju andra köpa förvisso de hamnade på skrotgårn för det mesta :) .
Nej fy fan för AGA diff det konstatera jag redan som finnig grabb.
#1572627
Gammal tråd, men passar på att fråga här ist för att starta en ny :-/

Bytte till mig en 745 med lite kul grejor på och besiktad två år framåt, men stör mig på den svetsade bakaxeln. Sprätter sönder uppfarten (dubbdäck med bra mönster och torrmark dessutom, inte fått tag på nån schysta sommarhjul ännu) och störigt när man svänger i smågator. Hur rättar man till en "AGA-diffad" bakaxel? Är det bara att byta hela bakaxeln, eller kan man rätta till/byta innanmätet? Har bytt till "lunch-locker" på en Jeep Cherokee framaxel innan (Dana 30?), och de är väl rätt lika?
#1572648
Det är enklast och billigast att bara jaga reda på en ny axel. En vanlig 1031 kostar inte så många kronor. Byta innehållet är lite lurigt, det finns olika diffhus som då kräver olika innehåll, samt att man lär bråka med schimsen och allt sånt. Sen vet man ju inte hur skiten är svetsat heller, kan ju vara stänk och elände i hela diffhuset, kronhjul och pinjong kanske är skadade, osv osv.

Det enda du behöver tänka på när du byter axel är vilken kuggkrans som sitter i din nuvarande samt den nya, dom måste matcha. Finns antingen 12 eller 48 kugg. Har du ABS så har du 48-kugg och utbudet av axlar ökar markant. Har du 12-kugg är utbudet lite mer begränsat..
#1572702
Det skiljer på före eller efter 1988. Du kan se det på kåpan på bakaxeln. Plåt kåpa 12 kugg, aluminiun kåpa 48 kugg. Plåt kåpan har dessutom 4-kant nivåplugg, aluminium kåpan har 13 mm sexkant. Kan sitta ruggigt fast.
#1572722
Bra info, tack! Låg under och kollade igår, men lite osäker på hur det såg ut. Får kolla kåpan och nivåpluggen då, om man har fyrkantig plugg och plåtkåpa så är det äldre axlarna man ska leta (fast jag har ABS iaf fram)?

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]