Sida 1 av 1
B234F, 16-ventilare.
Postat: tis 31 okt 2006, 08:57
av Cutlass
Har kikat på en 745a med denna bestyckning men är lite tveksam, har hört att dessa motorer med 16-ventiler kan bli rena ruinen, lätt att få problem - är det värt dom extra hästarna?
Kör idag orginal 230f -116 hk. ( kanske dax för bondtrim i stället)
/Cutlass
Postat: tis 31 okt 2006, 09:58
av Addekarlsson
Flyttar till avdelningen för 740...
En B234F är inga problem, de tär den hållbaraste rödblockaren av nyare motorer. Går ju inte jämföra med B18, B20 och dom där gamla relikerna som tål vad som helst....
Vad som händer med B234 är att om balansaxelremmen går av, så går även kamremmen av i 90 fall av 100. Och en trasig kamrem vill man inte ha, för då är det ventilsallad i 99.9 fall av 100.
Så slit bort balansaxelremmen, och se till att ha en fräsch kamrem, så har du inga problem.
Sen vad gäller hydrauliska ventillyftarna. Se till att ha fräsch olja i motorn, så koxar dom inte igen heller.
JAg körde semisyntet i min 740 GLT 16V jag ahde förut, utan några som helst problem. I den B204FT jag hade körde jag helsyntet, men det var ju en turbo oxå.
Så enligt mig, ja, de tär garanterat värt dom extra pållarna, för B234F är en rolig motor.
Mvh/ Adde
Postat: ons 01 nov 2006, 21:52
av raggarn
Tjena jag har en b234f 88a 16v har laggt ner en mindre förmögenhet på att få den att funka ca20000kr Har inte lyckats änn.
Jag har en polare som var mek på volvo just 88-93 han sa att dom hadde väldiga problem med just 88a 89a men 90 så blev dom bättre. Jag säger inte att alla 88er89er e dåliga jag vet folk som e skit nöjda med bilen.
Funkar dom så e det en skit rolig bil men du kan ju ha det i åtanke
Mvh Jocke.
Postat: fre 01 dec 2006, 00:18
av apersson850
Jag körde 12500 mil med den 16V jag köpte 1989, innan jag bytte. Motorstyrenheten tvärdog en gång, men annars gick bilen perfekt. Riktigt rolig, för att vara en 740. Himmelsvid skillnad gentemot den 745 SE -92 som vi köpte för att ha något att lasta i...
Tur jag har en 854 Turbo också! :lol:
Postat: sön 28 jan 2007, 14:05
av skovde
gör som adde säger, bort med balansremmen och i med fräsch olja, och byt kamrem, även om tidigare ägare säger att "remmen är bytt för 500 mil sedan"
Jag saknar min 16 ventilare som fan, jag körde 2500 mil med den
och jag plågade den verkligen, låter underbart när varvstoppet "smattrar"
den gjorde 200 km/h ( på mätaren) på 4 fyransväxel, och typ 230 på femman
hade aldrig några problem...
men om man slarvar med oljebyte så är det vanligt med knackande lyftare, lyssna efter det innan du köper
mvh Robert ps. det är enorm skillnad på en GL och en GLT 16 valve ds.
Postat: tis 30 jan 2007, 00:15
av robban67
Hej
Jag kan bara intyga ovanstående , det är en underbar maskin att åka med.
Kört över 5000mil utan balansrem - inte märkbart vibrerande trots det.
Sköt bara underhållet ordentligt så håller den ihop ...
En viktig detalj - när du byter kamrem nästa gång se även då till att byta bulten till oljepumpens drev då denna drivs av kamremmen och på så sätt ligger i spänn varav materialet mattas ut med milen och plopp går av.
Då drar den med sig kamremmen och du har en rad av krökta ventiler i topplocket att fundera över ( har hänt våran egen 11 ventiler gick åt h---ete.), då visste man inte om det utan det vart en lärdom.
När detta hände hade bilen rullat cirka 31000mil - nu har den rullat snart 36000mil, drar lite olja vid kortkörningar men inte vid långkörningar så det är inte så farligt tycker jag.
Många räds dessa motorer bara för att de hört en massa dåligheter, det finns de som bygger kraftfulla racingmotorer på dessa maskiner så hållbareten finns där om det sköts....
mvh
Robban