Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#985250
Håller på att byta värmepaket i min 940.

Det är klimatanläggning med ECC och AC (AC bortmonterat).

Hur omfattande demontering måste man göra för att komma åt värmepaketet ?

Ska man ta ut hela klimatanläggningen innan man kommer åt ?

Hur får man loss den, ska man ta loss hela instrumentpanelen ?

Det framgår inte direkt i rephandboken om hela klimatanläggningen ska tas ut ur bilen eller ej.

Ville försöka byta den själv, kostar nog mycket mer än bilens värde att lämna till verkstad.

Har kommit så långt att jag ser värmepaketet om jag öppnar två spjäll som är framför värmepaketet.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#985311
Svarar själv på den här :)

Efter en hel del skruvande och svärande...

Värmepaketet är ny bytt, behövde inte ta loss hela instrumentpanelen.
Behövde inte ta ut hela klimatanläggningen.

Det var bara att ta loss 11 skruvar runt om hela locket där spjällen sitter, sedan dela och byta värmepaket.

Hittade orsaken till att rutorna blev suddiga:
Värmepaket.jpg
Värmepaket.jpg (208.07 KiB) Visad 10529 gånger
av Candypig
#985320
Ok, det såg ju mindre bra ut...
Vad jag har hört så är byte av värmepaket i bil med AC/ECC ett h-vete med massa demontering av brädan, men med din tidsangivelse mellan inläggen så tog det cirkus 5 timmar då....utan molekyl demontering oxå...
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#985348
Det var en hel del av instrumentpanelen att demontera, bara ratten, tändningslåset, kombinationsinstrumentet och reglagen till vänster om ratten som kunde lämnas orört.

Det var inte lätt att byta värmepaketet.

Nu är alla skruvar på plats som håller ihop delarna, har just nu bara kvar att montera sidopaneler och mittkonsol med tillbehör.

Gäller att få ihop allt utan att det blir över skruvar eller något annat, sen får man väl se om allt fungerar som det ska.

Så här såg det ut när det var demonterat:
Montering.jpg
Montering.jpg (128.86 KiB) Visad 10718 gånger
av Candypig
#985375
Ojdå....då verkar det som alla säger stämma då, det är en hel del att plocka ner....
Och tack för en överskådlig bild!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#985416
Hade nog skruvat i 10 timmar idag.

Så här långt hann jag montera tillbaka innan jag slutade för dagen vid kl 19:00.
Montering-2.jpg
Montering-2.jpg (117.68 KiB) Visad 10564 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#985652
Fick ihop allt idag, provkört och testat, inga läckage, bra med värme och allt ser bra ut :-)-)
Montering-klar.jpg
Montering-klar.jpg (100.27 KiB) Visad 10509 gånger
av Candypig
#985663
Kan knappt tro du haft isär det (W)
Med andra ord...med lite svärande och tid så är det genomförbart och gott med nytt värmepaket :-)-)
av Hassevolvo
#1357458
VolvoNisse skrev: sön 28 jun 2015, 19:39 Det var en hel del av instrumentpanelen att demontera, bara ratten, tändningslåset, kombinationsinstrumentet och reglagen till vänster om ratten som kunde lämnas orört.

Det var inte lätt att byta värmepaketet.

Nu är alla skruvar på plats som håller ihop delarna, har just nu bara kvar att montera sidopaneler och mittkonsol med tillbehör.

Gäller att få ihop allt utan att det blir över skruvar eller något annat, sen får man väl se om allt fungerar som det ska.

Så här såg det ut när det var demonterat:

Montering.jpg
Tjena. Har samma problem. Läcker till och med vatten in i bilen.
Vart ifrån bör jag starta demonteringen? Uppskattar all hjälp jag kan få.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]