Sida 1 av 1

945 ltt -95 "Eko chip"

Postat: lör 29 jan 2005, 15:03
av mkall
Nån som har erfarenhet av ett bra chip som får ner bränsleförbrukningen? Har hört att det ska finnas de som sparat nästan 20 %

Postat: mån 14 feb 2005, 20:42
av Ramon
Saken är den att i princip oavsett vilket trimchip du än väljer, så kommer din bränsleförbrukning minska med ca 20% som max. Ett trimchip optimerar ju bilens styrbox så att tändning, bränsleinsprutning, laddtryck (endast turbo) m.m. Blir så optimalt som möjligt för bilen, på detta vis minskar förbrukningen oavsett vilket chip. Det bör dock observeras att om man även har eller kommer trimma bilen på annat vis så är det inte alls så säkert att bränsleförbrukningen kommer att sjunka. Ett känt trimchipföretag i Sverige är bl.a. BSR AB ( http://www.bsrab.se/ ). Tänk på att om du lämnar in bilen på service hos en märkesverkstad, så brukar dessa nollställa styrboxens chip, vilket innebär att din bil inte längre kommer att vara chiptrimmad! Detta kan man dock lösa med hjälp av BSR's PPC Tuning System. Det är en liten enhet man ansluter under ratten på de flesta bilar, och sedan trycker på en knapp för att trimma, och sedan när man vill, på en annan knapp för att ladda originalprogrammet till styrboxen. Nya trimprogram laddas sedan hem via internet. Lycka till med val av eventuellt chip!

Postat: mån 14 feb 2005, 21:00
av mkall
Tack för svar, hmm låter bra med 20 %. Min drar ca 1,25/mil nu. Blir täta mackbesök. Måste kanske vara nåt fel på min bil eller? Visserligen är det en automat, men jag kör mest till jobbet. 2 mil mest på fin landsväg. Hur mycket drar era ltt?

Postat: tis 15 feb 2005, 17:37
av Sparkz
Det är bara på N-bilarna man kan programmera om styrenheten, på äldre byter man ROM-minnet.

Postat: tor 17 feb 2005, 14:42
av mobi
En lite okunnig fråga? Vad är N-motor??

Postat: tor 17 feb 2005, 22:28
av Sparkz
N som i ny?
Volvos nyare bilar, från 2000 (S80 -99) och framåt, används mest på V70 N för att skilja den från gamla V70. Ganska stora skillnader i elsystemet med en massa styrenheter som pratar med varandra i ett nätverk (CAN-bussen).
Här kan man alltså tanka ner ny mjukvara, och programmera om funktioner som hur länge innerbelysningen ska lysa, eller om bakrutetorkaren ska gå igång när man lägger i backen.
På äldre bilar kan man i stort sett bara läsa ut felkoder, det går inte att ändra något i styrenheten.

N-bil alltså, inte N-motor.

Postat: fre 18 feb 2005, 08:06
av mobi
Tackar för en förklaring som även jag förstår*L*