Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nygrens
#962276
Halloj, har en Volvo 740 87- årsmodell.

direkt på sak. körde ca 70km/h efter en plan asfalts väg och helt plötsligt kom en kraftig smäll underifrån (trodde det var avgasröret som hade lossnat p.g.a det hänger löst).
Stannade av och skulle kika undertill och allt såg prima ut, men när jag är påväg att återgå till min körning igen så händer det ingenting då jag lägger i en växel ( spelar ingen roll vilken växel jag lägger i ) t ex släpper upp kopplingen på 5ans växel men ingenting händer..?
Kan alltså ha vilken växel som helst i lagd utan att något händer.

Startar motorn, lägger i en växel (1ans) och kliver ur bilen, låter som att det klunkar vid bakhjulet på förarsidan.

Tacksam för snabba svar då den står efter landsvägen & måste hämta upp den om ett tag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#962571
Du har nog hamnat lite fel med tråden, därför ingen svarat. Den skulle nog ha legat under 7/900 istället.
Till frågan, det låter som en drivaxel har "gått av". Det går att bogsera, men försiktigt. Har den gått av inne vid differentialen är det bättre, men har den gått av vid hjullagret är det dålig "styrsel" i hjulet. Kan även vara kardanstången, kors eller Hardyskivan som "lämnat in. Då är det inga problem att bogsera, men då skulle det kanske inte höras något vid hjulet.

Mvh
Lennart

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]