Sida 1 av 1
ingen värme 740-88
Postat: tor 27 jan 2005, 11:38
av elisson
tjena har problem med värmen i min bil, det kommer ingen värme :S
vad kan det vara för problem?
mvh elisson
Postat: tor 27 jan 2005, 12:02
av Halmstad-Tompa
Vanliga fel är att värmekranen gjort sitt alternativt att värmepaketet är sönder eller igensatt..prova att spola igenom värmepaketet...ett annat tänkbart fel kan vara så enkelt som att du inte har tillräckligt med glykol/vatten i expansionskärlet..
Postat: tor 27 jan 2005, 18:38
av Svensson
Har problem med värmen i min -91 också.
Men i min har jag det problemet att jag har full effekt eller ingenting vilket är mycket iriterande.
Jag tror själv att det beror på de motstånd som sitter för att reglera fläckten, kan det stämma?
Och i så fall hur kommer jag åt dom, måste jag riva hela instrumentbrädan?
Och går det att byta ut dom mot vanliga högefekts motstånd?
Postat: tor 27 jan 2005, 18:48
av Halmstad-Tompa
Visst är det motståndet!...och det är lätt fixat :D ...plocka ner handsfacket så ser du både fläkt och motstånd :D ...lätt att komma åt och lätt att byta! :D
Koppla ur fläktkontakten och så får du skruva ut en stjärnskruv som håller motståndet på plats...
Jag köpte ett bättre beg. motståndet på skroten för 100 spänn...aldrig krånglat sedan dess :D
Nu har jag visserligen en 87:a men jag antar att det är samma på en 91:a...
Kan visserligen vara lite annorlunda om du har AC...har du det :roll:
Postat: tor 27 jan 2005, 18:52
av Svensson
Skönt att höra :D Var rädd att jag skulle behöva riva hela instrumentbrädar för att komma åt fläktjäkeln
Postat: tor 27 jan 2005, 21:02
av Sparkz
Det är termosäkringen på motståndet som brukar gå sönder, en sån här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 013553.htm
Postat: tor 27 jan 2005, 21:56
av Halmstad-Tompa
Går de att fixa själv :roll: ...jag har nämligen ett gäng gamla motstånd liggandes hemma och går de att fixa själv så kanske det vore läge att införskaffa några sådana termosäkringar...
För varje gång mina motstånd gått sönder så har jag alltid raggat upp från närmsta skrot och bytt hela motståndet...men det kanske inte behövs då?
Postat: tor 27 jan 2005, 22:06
av Sparkz
Det går fint att löda på en ny säkring, men det blir ju lite varmt så lita inte bara på tennet, klipp benen på den gamla intill säkringen så du får lite tråd att vrida runt benen på den nya. Från början är den punktsvetsad.
Kyl med en liten tång när du löder, det är ju en termosäkring =löser ut av värme.
Nu kommer jag inte ihåg vad det var för temp. men har för mig att det står på säkringen.
Löser den ut ofta kan det vara för att fläkten går trögt och drar för mycket ström, smörj den också.
Postat: tor 27 jan 2005, 22:39
av Halmstad-Tompa
Jag tackar för info...ska testa! :D