Sida 1 av 3

Allmänna 740 frågor

Postat: mån 16 okt 2006, 21:52
av Siros_740GLT
Hej

Har lite frågor om 740:n som jag gärna skulle vilja få besvarade, ville dock inte starta en tråd om varje så vi kör allt här.


1. Jag vill byta framstolar på min bil. gärna till lite nyare med läder och undrar om alla stolar passar till alla bilar? sitter dom bara fast med bult eller finns det andra saker som man måste ta hänsyn till.

2. Min inredning har nog gjort sitt tror jag. Överallt man trycker lite så gnisslar det och rör på sig. Mittkonsolen under handbromsen känns lös och allt gnisslar och har sig. Vad kan man göra åt saken? kan man få det fixxat nånstans och isåfall vart?


3. hur ser man om man har individuell bakfjädring?

4. hur vet man om bilen är utrustad med diffbroms och vad innebär multilink bakaxel?

5. Jag har ett uttag för motorvärmare under motorhuven. Den har inte använts på ett tag enligt förra ägaren och jag undrar då om den fungerar. Finns det något sätt att få reda på det, eller är det bara att testa? Några risker med att koppla in en ev defekt motorvärmare?

de va lite frågor som jag hade, hoppas på snabba svar:D

//Siros

Postat: tis 17 okt 2006, 07:06
av Addekarlsson
1: 740/940 med halv/helläder passar. Tidiga 960 upp till -94 kan passa, är osäker på detta dock dock.
Stolarna sitter med 4 bultar, om du tar med underrede. 1 i varje hörn så att säga. Sen är det ett par kontakter oxå. Är det sips i stolen, så är det speciella regler som gäller när man tar ur stolen. Likaså är det bältessträckare, så ska man låsa sträckaren genom att vrida en skruv på bälteslåset. Allt detta står i instruktionsboken för bilen.

2: Gnisslande gnekande knarrande inredning är lite bök att åtgärda. Men skam den som ger sig, det ska gå. :wink:
Bara plocka löst allt, och se montera med största noggrannhet. Eventuellt använda en spray som ska förhindra inredningsgnissel. Vet itne vad den heter eller så, har bara hört talas om den.

3-4: Individuell bakfjädring och multilink är samma sak. Det ser du genom att du har drivaxlar iställer för en stel bakaxel. Drivaxlarna har en gummidamask i vardera ände, det har inte stel axel.
Diffbroms och vilka axlar som har det har jag inte så stora kunskaper om, så den överlåter jag åt nån annan att svara på.

5: Se över kablarna för motorvärmaren så det inte är några skador. Ser du inga skador, så testa anslut ström på den bara. Ska vara mycket otur om det ska gå sönder nått.

Mvh/ Adde

Postat: tis 17 okt 2006, 20:19
av Siros_740GLT
okej, en sak till

min varningslampa till glödlamporna lyser i instrumentbrädan, trots detta verkar alla lampor att fungera. Hur kommer detta sig?

//Siros

Postat: tis 17 okt 2006, 21:15
av Addekarlsson
Se över lamporna, ta ur och sätt i dom igen, byt ut tveksamma lampor parvis. Är det oxid på en lampa, så kan det orsaka att glödtrådvakten lyser. Gör rent och testa.
Är det olika fabrikat på lampor, så kan den samma lysa. Alltså, olika fabrikat parvis då, typ varselljus i par, färdljus bak i par och så vidare.
Annars kan det vara glödtrådvakten som börjat ge upp oxå.

Detta är vad jag hade börjat kolla i första hand.

Mvh/ Adde

Postat: lör 21 okt 2006, 18:57
av Siros_740GLT
tack för svaret. Undrar bara en sak om multilink. Är det någon som på rak arm kan säga om en volvo 740 glt -90 har en multilink? jag tror inte det då jag inte laggt märke till några damasker i ändena.

Om jag nu inte har mulitlink, då har jag alltså ingen individuell bakfjädring om jag förstått det rätt?

Postat: lör 21 okt 2006, 21:12
av eccy243
Vad jag vet var det bara 760 efter -88 som har individuell bakvagn. Inga 740 alls vad jag vet...

Postat: tis 24 okt 2006, 21:22
av Siros_740GLT
tja igen

tänkte kolla med er om någon visste vad det är för insexskruvar som sitter i bromsokshållaren. de sitter två insexskruvar baktill.

Vilken gänga och vilken längd. tippar på m12

Postat: tor 26 okt 2006, 21:06
av Siros_740GLT
Lossade på kåpan över grenröret idag och såg att det sitter en till kåpa under grenröret. Från den kåpan går det ett böjbart rör till luftfiltret. Är det någon som vet vad detta är. Har försökt klura ut funktionen, men inte lyckats.

mvh //siros

Postat: tor 26 okt 2006, 21:36
av Arne
Det är luftförvärmningen till insuget.

Postat: fre 27 okt 2006, 08:06
av Siros_740GLT
tack för svaret arne. Är det väldigt viktigt att den sitter på? min är lite lös och jag funderar på att ta bort den. Annars får jag ägna lite tid till att sätta fast den ordentligt

Är det någon som förövrigt vet vad det är för dimensioner på insexskruvarna som håller fast okfästet?

//Siros