Sida 1 av 1

Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 05:59
av jojje85
Min volvo 940 -98 classic ca 10 000mil har sedan jag köpte den för halv år sen alltid behövt gå ca 3-4sek på startmotorn innan den vill starta. Men den startar alltid och går bra i motorn sen. Har samma problem om den stått flera dygn som om jag stänger av den efter flera timmars körning och ska starta direkt igen. Så varm eller kall motor verkar inte ha någon betydelse. (Vid två tillfällen ville den inte starta nu på vintern alls, men det räckte att jag vred av nyckeln och testade igen då gick den igång, kanske tillfällighet)

Batteriet är inte segt, bytt förra året.
Känns som något soppa problem? eller kan det vara tändningen eller tändningsdelar som bråkar?

3-4 sek kanske inte låter mycket men känner inte igen det från äldre 940 och 740 jag haft tidigare

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 08:28
av sicnarf
Kan vara pumpen som håller på att gå sönder.

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 09:44
av Beangt
Har liknande problem på min så skulle också gärna ha svar på detta! Känns som den är svårare att starta när det är lite bensin i?! Har du så på din med?

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 10:22
av lennarte
Vissa 7/900 modeller har Rex/Regina bränslesystem, då sitter "bara" en pump, och den sitter i tanken. Övriga har LH2,4 och har då en liten pump i tanken som "hjälper fram" bensin till huvudpumpen som sitter under förarplatsen. Lägger tankpumpen av på denna modell så brukar det yttra sig vid mindre bensin i tanken. Huvudpumpen orkar då inte suga fram tillräckligt med bensin.

Mvh
Lennart

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 11:58
av NilsO
Tidiga 940 har LH 2.4 med två pumpar som Lennart skriver, men sena 940 har LH 2.4 med endast en pump, som då är ensam huvudpump och sitter monterad i tanken. Kring år 94 fanns båda varianterna. Det är bara att kika in under bilen ungefär vid förarsätet. Där sitter bränslefiltret, och antingen sitter det också en pump där eller gör det inte det. Regina är ovanligt på 940, fanns bara på exportmodeller. (Däremot hade de två sista årsmodellerna av 740 Regina.)

På -98 finns det en nippel (vanlig däckventil, "Schrader") på röret mellan spridarna där man kan mäta bränsletrycket. Om allt fungerar som det ska får man fullt tryck (3 bar) i princip omedelbart när man kör på startmotorn eller slår på tändningen.

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 12:39
av Zeus
Ska även sitta en backventil så att soppan inte ska rinna tillbaks när du stängt av motorn. Är denna trasig så krävs det ens stund innan soppan når fram till spridarna när du kör på startmotorn.

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: ons 04 feb 2015, 12:46
av NilsO
Jo, och på 940 -98 är backventilen integrerad i pumpen, som alltså sitter nere i tanken. Jag vet inte om det finns fler backventiler på bilar med två pumpar.

Bränsletrycksregulatorn är också värd att kolla om problemet nu beror på dåligt bränsletryck.

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: fre 06 feb 2015, 08:56
av jojje85
Jag har samma problem även om tanken är full. Det låter som det kan vara backventilen som spökar som ni gav förslag om, men ska även försöka kolla trycket nu i helgen. Tack

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: tis 08 sep 2020, 22:07
av sjuhlin
Lyfter denna tråd! Jag har precis samma problem med min 945 - 98.
Lyckades du identifiera problemet?
Mvh

Re: Går långe på startmotorn/svårstartad 940 -98

Postat: tis 08 sep 2020, 22:11
av fjohan82
sjuhlin skrev: tis 08 sep 2020, 22:07 Lyfter denna tråd! Jag har precis samma problem med min 945 - 98.
Lyckades du identifiera problemet?
Mvh
För kännedom om TS:
Senast aktiv fre 06 feb 2015, 08:56 :-)