Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#943452
Volvo 940 senare modeller skiljer sig från andra Volvo-bilar, eftersom dem har ett OBD2-uttag men som saknar en del trådar dragna till kontakten, dvs kontakten fungera inte som den skall. Volvo kan läsa den med sina instrument, och tydligen vissa dyrare läsare - men det verkar en djungel o svårt att veta exakt vilken läsare man skall köpa för att det skall fungera. Någon skrev att Biltema hade en billig gul läsare för några år sedan som skall ha fungerat men den finns inte kvar att köpa.

De instruktioner jag hittade på nätet om hur man gör en egen felkodsläsare var bra men ej kompletta. Nedan finner ni en komplett instruktion.

Först åker man till t.ex Kjell o köper prylarna man behöver. Kostade mig ca 100kr i material :
- Tvåpolig tryckknapp med fjädrande funktion
- Monteringslåda
- 12v lysdiod
- Diodhållare
- 3-trådad Signalkabel (jag klippte av en gammal 4-trådig telekabel som satt till ett gammalt modem)
- Krympslang (ej ett måste)
- några gem eller ståltråd

Bygga:
-Hålen för diod, knapp o sladd brände jag upp med min runda smala lödkolv
- Ni ser på mina bilder hur jag lödde sladdarna. I mitt fall använder jag röd sladd till 12v, svart för jord, grön är den sladd jag stoppar i olika hål i kontakten för att hämta olika typer av data, t.ex hål 3 för att hämta bränslesystemsinformation.
- Krympslang satt över ståltrådslödningarna/gemen, för att stabilisera upp de tunna signalkablarna samt att göra lödningen mer hållbar. Fick sätta krympslangen i två lager för att krama åt de smala sladdarna ordenligt.
(*Notera att i mitt fall hade jag en 4-trådig sladd, och har därför klippt av den gula sladden jag inte behövde, det ser ni i min bild)

(När man skall hämta koderna från bilen o man inte får det att fungera så har man satt lysdioden åt fel håll, man måste sätta + på rätt ben på dioden)

Hämta koderna från bildens uttag:
- Uttaget sitter i mittarmstödes bottenutrymme. lyft på den lilla lyckan genom att bända upp med platt mejsel. luckan är ca 6x2cm.
- I en av bifogade bilder ser du uttaget med 16 hål, hål 16 är 12v, hål 5 är jord. Och för att hämta info om bränslesystemskoder stoppa grön i hål 3.
- Stäng av bilen, stoppa sedan in sladdarna i uttaget, slå på tändning nummer II(hacket innan startmotor går igång)
tryck ner knappen på felkodsdosan i 1,5sek, vänta nu på att dioden kommer blinka. Dioden kommer blinka i olika intervaller, t.ex x-xx-xxx, detta är alltså felkod 1-2-3. För att läsa av tändningssystemets felkoder stoppa grön sladd i hål 1.

Det kan ju finnas fler felkoder, så tryck på knappen 1,5sek efter varje felkod, när samma felkod återkommer så har bildens dator redovisat alla felkoder.

För att tolka koderna så kolla här : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891 , eller googla bara.

För att nollställa koderna:
- håll ned tryckknappen i ca 5-6sek o släpp, efter detta kommer dioden lysa rött i några sekunder, medan dioden lyser rött trycker du igen i ca 5-6sek o sedan släpper. Då har du nollat koderna. Du kan dubbelkolla detta genom att igen trycka ner knappen i 1,5sek, då kommer du få felkoderna 1-1-1, dvs det finns inga felkoder.
Bilagor
moj m.JPG
moj m.JPG (32.25 KiB) Visad 11004 gånger
MOJ.JPG
MOJ.JPG (43.54 KiB) Visad 8664 gånger
moj1.JPG
moj1.JPG (41.49 KiB) Visad 8688 gånger
Senast redigerad av 1 BlåVolvo, redigerad totalt 0 gånger.
#1273412
Hur vet jag att den funkar även om den ger utslag på inga felkoder ? Har provat ryckt ur vevaxelgivaren och knacksensorn men får bara 1-1-1 , går det att simulera ett fel så man vet till 100% att den funkar och att bilen nu inte har några felkoder ? Har nämligen en 940 ltt -97 som inte vill starta men den har inga felkoder varken tändning lr bränsle...
#1273414
Bilen måste vara igång för att sätta felkod. Bilen startar inte utan vevaxelgivare.
Den bör ganska snabbt sätta felkod på Luftmassemätare och tomgångsventil om du kopplar loss dessa kontakter. Var dock noga med att nolla datorn efter du är färdig. Bilens dator ställer sig i "limp home" läge när du kopplar från LMM.
#1273552
Vet inte helt säkert. Har hört både och. Vet de som bilen tvärdött och det visat sig vara LMM. Vet inte om jag säkert provat detta på min bil. Den borde dock sätta felkod. Annars är tomgångsventilen ett säkert kort för att framkalla felkod.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]