Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fbergstrm
Tjena! Jag lade tidigare ut en tråd där min 740 ej ville gå igång. Då kom jag fram till att startmotorn var kass, så jag tänkte att jag byter den så är problemet löst! Men icke, efter bytet så är det fortsatt samma problem som innan. Jag har provat 3 olika batterier där jag är säker på att åtminstonde ett av dom var friskt. Det som händer är att i läge 3 när man vrider om nyckeln så händer ingenting! alla lampor och sånt lyser, samma lyktorna fram lyser, men sedan är det dött. Har provat med startkablar, men inget händer. Har provat att sätta startkabel mellan minuspol och motor - utan resultat.

Tänkte då att jag provar att bygla mellan pluskabel till startmotor och den lilla svarta kabeln som går till tändningslåset, men det händer ändå inget. Det blixtrar inget, det blir ingen reaktion alls. Så jag kikade på pluskabel mellan batteri och startmotor, och någon har av någon anledning klippt av den, sen byglat ihop den igen med någon sorts kopplingsplint, sedan dragit 15 varv eltejp runt. Så jag funderar på om det kan vara så att pluskabel mellan batteri och startmotor är kass, och att det därför inte händer någonting? för det går att rulla igång bilen och då går den hur fint som helst! Har inte tillgång till mätinstrument just nu, men ska försöka fixa fram det till imorgon! Tänkte bara höra om det jag funderar på känns logiskt? ska dessutom ta bort den där klumpen med eltejp och se hur det ser ut under. Känns väl som att det kan vara boven i det hela! Tacksam för feedback! Mvh Fredrik
Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]