Sida 1 av 1

740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: sön 04 jan 2015, 23:09
av in0012
Håller på att hjälpa svärfargubben att få igång sin 740 från 88 med B230F och LH jetronic 2.2 som plötsligt vägrar att starta på grund av bränslepumparna inte går och att spridarna inte öppnar. (Motorn går på startgas)

Jag får ingen jord från ECUn (stift 17) till bränslepumprelät på 86/2 varken med tändning på eller när jag kör på starten. Jag har mätt upp kabeln och belastningsprovat och den är ok. Lånar jag jord från 86/1 och lägger på 86/2 drar relät och pumparna går och jag får bränsle fram till spridarna men bilen startar inte nu heller. Lyfte upp spridarna med bränslepumparna tvångskörda och samtidigt körde på starten men det kommer inte en droppe.

12V finns fram till spridarna när tändningen är på. Jordar jag ner kabeln mellan ECUn och spridarna i ECU kontaktstycket (stift13) öppnar spridarna och det kommer bränsle ur alla spridarna.

Länk till schemat : http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 0-89-5.gif

Någon som vet vad som krävs för att ECUn ska släppa ut jord på stift 17 och 13 eller har någon idé om vad det kan vara för fel ?

Mvh Emil

Re: 740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: mån 05 jan 2015, 07:45
av lennarte
in0012 skrev:Någon som vet vad som krävs för att ECUn ska släppa ut jord på stift 17 och 13 eller har någon idé om vad det kan vara för fel ?
Dom givare och reläer som jordas genom blänsleboxen jordas i insugningsröret, i skruvarna som "håller fast" railsen. Det sitter ett antal kabelskor som det brukar bli dålig kontakt i. Inte mellan kabelskon och jord, utan mellan kabeln och kabelskorna. Inget ovanligt att det är problem där.

Mvh
Lennart

Re: 740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: mån 05 jan 2015, 08:45
av in0012
Aha okej, då nyper jag dit nya kabelskor och ser om det hjälper. Tack för tipset!

Re: 740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: fre 09 jan 2015, 21:45
av in0012
Har nu bytt jordkabelskorna på insuget men det blev ingen skillnad. (Tog lite tid då bilen står 15 mil bort)

Har märkt att tomgångsmotorn surrar hela tiden när tändningen är på, är det normalt ?

En annan grejj jag undrar över är vad Bridge connector kallad 886 i elschemat är för något ? http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 0-89-5.gif

Mvh Emil

Re: 740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: tis 12 maj 2026, 09:32
av widheg
Har exakt samma problem. Hittade du vad som orsakade problemet?

Re: 740 B230F LH2.2 startar inte. Bränsleproblem

Postat: tis 12 maj 2026, 12:26
av in0012
Hej!
Oj detta var ju ett tag sen nu men jag vill minnas det var en kabel i ett kontaktstycke med cirka 10 kablar i under ratten som backat. Har för mig det var en kabel som hade med aktivering till ECU att göra. Att ECUn behövde varvtalssignal för att släppa på bränsle . Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket mer än att felet var just en backad kabel under ratten. Mvh Emil