Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SabinaO
Vet någon om alla 940 har kallstartsventil?...Eller är det bara vissa årsmodeller?

Har problem att starta min bil när den stått över natten och dylikt...när den är varm startar den hur bra som helst. Har provat byta startmotor och fördelarlock men det har inte hjälpt...Någon som har tips och råd? den verkar inte tända till på sista knycken...eller vad man ska säga..
På senaste tiden har det även börjar rassla när man försöker starta den..ungefär samma ljud som när en växel kommer ur läge...
av sicnarf
Vad har du för årsmodell. Du har ingen kallstartsventil. Du har en motortempgivare. Den talar om för motorn om att motorn är kall och behöver mer bensin att starta och gå. Kan vara det som är trasig och motorn tror att det är varmt fast det är kallt när du startar.
av sicnarf
Tempgivaren till motor styrningen sitter trångt under 3ans insug. Det är den du ska byta. Under 2ans insug sitter en annan temp givare för kylvttnet men den går till instrumentet bara.
Tempgivaren till motorstyrningen har antagligen pajjat eller om sladden hoppat loss. Tempgivaren sitter under 3ans insug sett frammifrån. Men den du ser direkt när du kikar ner sitter under tvåans insug, och är till instrumenteringen. Alltså den längst mot torpedväggen ska du leta efter och kolla att sladden sitter i och spruta lite wd-40 eller liknande i kontakten och prova. Annars byt till ny.
av SabinaO
Tack för tipset...Jag tog som första åtgärd att byta batteri faktiskt..o bilen startar bättre..fortfarande lite rassel ibland men.tror det kan vara något löst i startmotorn...men ska ha det i åtanke med tempgivare..om det skulle bli sämrebigen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
"Rasslet" kan ber på en sliten startkrans, är relativt vanligt på långmilare.

Mvh GK
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]