Sida 1 av 3
Kamrem b230e
Postat: sön 23 jan 2005, 20:36
av Tobbe
Tjena.
Är det nån här som kan säga om det är vanligt att kamremmen hoppar av det nedre hjulet vid svänghjulet?
Jag har precis råkat ut för detta och tycker att det verkar väldigt mystiskt. Körde väldigt sakta när det hände och hoppas innerligt att inget i toppen har pajat.
Postat: mån 24 jan 2005, 13:57
av Micke_86_
Att det hände nåt me toppen behöver du inte va orolig för eftersom det bara är en 8 ventilare.. det är bara att byta rem och ut å köra igen. :D
Postat: mån 24 jan 2005, 21:12
av Tobbe
Tack det va ju skönt att höra, men jag är fortfarande konfunderad över hur remmen kan glida av hjulet, Borde ju inte kunna ske tycker man.
Postat: tis 25 jan 2005, 18:01
av Sparkz
Glida av??? Det finns ju ingenstans för den att ta vägen... Eller fattas styrplåtarna? En lite kupad bricka på varje sida om drevet.
Jag vet inte hur det är med en E, men 8 ventiler är ingen garanti att det inte slår i.
Postat: tis 25 jan 2005, 21:29
av Halmstad-Tompa
Långt ifrån någon garanti!!!...på en polares F-snurra så gick kammen med ventilröra som följd!
Visst är det ovanligt men långt ifrån omöjligt!
Postat: tis 25 jan 2005, 21:31
av Tobbe
Jag har inte skruvat av svänghjulet än men lossat på den övre kåpan och såg att remmen ligger innanför drevet. såg då ingen styrplåt då i alla fall, den borde ju gå i kant med drevet. lossar man svänghjulsbulten motsols el. medsols, bra å veta så man inte står och drar åt fel håll.
vilket är bästa sättet att få loss den på, skall man ta bort startmotorn och låsa kransen eller? Tack för infon hitills.
Postat: tis 25 jan 2005, 23:42
av Sparkz
Motsols, vanlig högergänga.
Enklast är mutterknack, men lägg i 4:an och ställ en kompis på bromsen!
Postat: ons 26 jan 2005, 10:06
av Tobbe
Tackar för det, med mutterknack menar du typ en trycklufts mutter maskin?
Postat: ons 26 jan 2005, 18:18
av Sparkz
Ja, men som sagt, lås med växellådan och broms går det med.
Postat: ons 26 jan 2005, 21:56
av Tobbe
Har fått isär det nu, och då visar det sig att styrtappen på kamdrevet för svänghjulet är knäckt, det ser desutom ut som att den varit av ett tag.
Har kollat på lite skrotar men ingen som har något liggande, fick bli att beställa ett på volvo. Alla jag prtat med idag har direkt vetat vad det varit utan att jag behövt säga något, även på volvo. Att de inte hade i lager berodde på att de inte sålde några nästan alls och ändå vet han exakt vad det handlade om så han har väl fått förfrågan hur många gånger som helst. Nu är det besällt iallafall. Remmen hade inte heller glidit av det nedre drevet utan det mellersta. Detta med tappen sparkz, hur vanligt är det egentligen och är det orsaken till att remmen hoppat av?
By the way, 756:- för det lilla d....a drevet, det är saftigt!