Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå gott folk, skulle verkligen behöva lite hjälp/synpunkter inom området!!

Det är så att jag har kört en 945a de senaste 2 dagarna, den är nyinskaffad och hade stått ett tag innan den såldes.
Förra ägaren nämnde i förbifarten att hon hade haft problem med startspärren någon enstaka gång. (Hon trodde att det var startspärren)

Den har Carguard larm från fabrik som strulade, en magnetkontakts jord hade släppt men det är fixat nu. Inga konstigheter med larmet just nu alltså.
Det var dåligt med batterivatten i alla celler men det fylldes på igår och batteriet laddades fullt under gårdagen
Idag har det inte varit några som helst problem att köra den, TILLS:

- Den helt plötsligt vägrade starta efter avstängning (den hade då varit avstängd i max 2 minuter, innan dess har den körts kanske 8-10 mil idag med kanske en 10 avstängningar minst, inga problem då)
- Då mätte batteriet 11,5 volt. Alla lampor, ALL elektronik fungerade
- När jag vred om nyckeln så hörde jag inte ens startmotorn, inte ett ljud gjordes från motorn
- Startkablar gjorde inte någon som helst skillnad. Den var död.

Varvtalet svajade ner på 200 innan den slutade fungera.

Kollade då startmotorn, alla kablar osv och det var inga konstigheter alls vad jag märkte. Den var helt enkelt död i motorn men all el fungerade bra.

Bogserades i ca 2 km till en parkering och under bogseringen så blev batteriet så dåligt att det inte ens kunde driva varningsblinkers.
Testar då startkablar och DÅ startar den som om ingenting har hänt!

Så, kära medlemmar på forumet,
någon som har en idé på vad f*n problemet kan vara?
Är det batteriet så borde den ha startats första gången på startkablar? Det borde höras att startmotorn försöker gå runt?

VÄLDIGT tacksam för synpunkter!
Kontakten i botten på tändningslåset.
Har du automatlåda finns där en kontakt vid växelspaken.
Och så är det ju startspärren i larmet man måste vara säker på att den är ok.
Sen tror jag att ditt batteri inte är helt ok,, ska inte ta slut så snabbt,, eller om den inte laddar som den ska..
Lite tips bara.. Lycka till.
gnestakalle skrev:Jag tror batteriet var i dåligt skick när du köpte bilen, börja med att skaffa ett nytt batteri.

Mvh GK
Håller med, du kan ju förstås pröva att ladda det med en laddare och se om det funkar efter det, men eftersom du sa att det varit låg nivå på batterivattnet så har det kanske förstörts vilket sker om vattnet inte täcker plattorna i batteriet.

Använd alltid destillerat vatten för att fylla på annars kan batteriet paja, de flesta batterier idag är väl annars underhållsfria och behöver inte fyllas.

Efter eventuellt batteribyte, kolla att generatorn laddar, brukar vara ca 14v över batteriet på tomgång om den laddar som den ska.
Bytte batteri på den igår (köptes på biltema för 799kr) och vad jag vet så har den startat som den ska efter det.
Det som fick mig att misstänka annat än batteriet var att inte ens startmotorn gick runt.
Så det verkade vara ett simpelt problem att lösa, tack för hjälpen!
partypopper skrev:Bytte batteri på den igår (köptes på biltema för 799kr) och vad jag vet så har den startat som den ska efter det.
Det som fick mig att misstänka annat än batteriet var att inte ens startmotorn gick runt.
Så det verkade vara ett simpelt problem att lösa, tack för hjälpen!
Bra att det löste sig !

Kan även jag vittna om Biltemas batterier som också har ett bra pris, har haft ett Biltema batteri i min 945 som hållit i drygt 8 år nu utan tecken på att ge vika vilket är lika länge som det ursprungliga batteriet som kom med bilen höll (det pajade helt över en natt).
partypopper skrev:Det som fick mig att misstänka annat än batteriet var att inte ens startmotorn gick runt
Kan ha varit dålig kontakt på batteripolerna som "hjälpte till", eftersom startmotorn var "död". Det blev ju automatiskt fixat när du bytte batteriet. Det man kan se (om man är observant) när det är dålig kontakt vid batteriet är att allt el (instrument, takbelysning o.d.) slocknar i startmotorläge (även då startmotorn), men ljuset kommer tillbaka när du "släpper tillbaka" nyckeln. Är batteriet friskt och har bra kontakt ska allt lysa (förutom halvljuset som brukar vara en avstängning på) när startmotorn "går"

Mvh
Lennart

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]