Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag ska göra ett försök att byta fjädrar i bak lite senare i veckan när jag har tillgång till ett garage. Jag har arbetsgången ganska klar men tänkte dubbelkolla med er så att jag har med mig alla delar som behövs så att jag slipper bli strandad med bilen när jag fått bort de gamla fjädrarna.

Fjädrar måste jag såklart köpa.
Stötdämpare bytte jag förra året (dumsnålt att göra det utan att byta fjädrar direkt).

Om jag har förstått och sett rätt sitter fjädrarna fast upptill i nån slags tallrik som är trädd på en lång skruv med en mutter som håller fast tallriken.

Kan jag köpa nya skruvar och muttrar på Volvo? Muttern ser i alla fall rostig ut.

Hur är det med det jag kallar för "tallrik"? Brukar den vara dålig? Är det något slags gummi där uppe också som man brukar behöva byta?

Tack på förhand!
Talriken brukar ha klarat sig hyffsat bra, men lite dumsnålt att inte byta denna också när man ändå byter allt annat tycker jag.
Som du skriver sitter det fast med en pinnbult och mutter, vilka går att köpa på Volvo. I bland sitter det en plastdistans mellan talrik
och kaross, den går också att köpa på Volvo. I övrigt ska du inte behöva mer, så vida du inte tänker byta nedre fjädersäte med? Det
består av en gummiring, men den brukar ha klarat sig väldigt bra.
Pinnbultarna var slut på Volvo i Gävle och det verkade svårt att beställa nya också. Muttrar hade de dock på lager.
Han sa att bulten var M10 men han visste inte hur lång den skulle vara. Nån här som vet så att jag kanske kan köpa ny någon annanstans?

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]