Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fewi1
Hallå!

Jo ja har en 945 ltt och vill pigga upp den en aning utan att lägga allt för mkt pengar och tid! Den skall även vara pålitlig och fungera som bruksbil :)

Jag hade tänkt ställa upp laddet till 0.6-0.7 bar, mer bör jag inte utan mer bränsle!?

1. Då undrar jag om det ger någonting att trycka dit de röda Saab spridarna?

2. Ger de mer bränsle trots att jag inte höjer bränsle trycket?

3. Ifall jag vill blanda lite E85 räcker det då med spridare?

:)
av Rådlös
Utan att veta så mycket om trimmning och dess tillvägagångsätt, så säger jag så här: Det finns tusentals olika spridare och många har samma färg. Du bör i stället gå på artikelnummer och fabrikat när du skall välja spridare. Kolla här som ett exempel på hur läget ser ut. http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Läs även den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=110705

Om du bara skall blandtanka skall du inte byta spridare eller åtgärda något annat. Det är först när du tänker konvertera bilen för att köra enbart på E85 som du kan göra olika ingrepp. Se mer i länken om detta. Det finns alltså flera andra metoder som möjligen är bättre (?)

För att blandtanka gör man enklast så här: Kör bilen nästan tom på bränsle. Fyll i 15 liter E85 och resten bensin till full tank. Kör slut det och tanka igen, men denna gången med 20 liter E85 och resten bensin. Så håller du på och ökar E85-halten med 5 liter för varje tankning. Samtidigt skriver du upp eller sparar kvittona så du vet hur mycket E85 du har i tanken.
Du håller på med detta tills du märker att motorn börjar reagera, inte svara på gaspådrag, gå lite ojämnt, visa startovillighet eller att motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. I detta läget, om det inträffar, fyller du på med 5 liter bensin igen. Då kommer du ner till den blandningen då bilen tidigare gick bra. När du så kollar i din körjournal eller på kvittona så ser du var din maxgräns med E85-blandning ligger. Då kan du hålla dig på den i fortsättningen.
Det finns exempel på bilar som kommer ända upp i 100 % E85 utan konvertering, men det är ingen självklarhet.
Vill du konvertera motorn till att enbart gå på E85, så läs igenom den länken som jag har lagt in här, några gånger till. Jag kan "gratulera" dig till att du redan har kommit ett steg på vägen. I det som jag skriver om luftförvärmning har du redan ett plus. Du har turbo. Det ger varmare luft automatiskt och du får mer nytta av det.
av fewi1
Tack för snabbt utförligt svar :) jag skall kika på länkarna !! Jag vet att många väljer just de röda Saab spridarna(Bosch), borde inte de fungera bra då ? :/
av Rådlös
Det är möjligt att det fungerar med dom? Och finns det erfarenhet och att det stämmer med din motor så kan du ju pröva. Men gå inte på allmänna lösa rykten utan håll dig till någon trovärdig sagesman som du vet har prövat detta och fått gott resultat.

Ett tillägg: Jag upprepar, du skall alltså inte röra eller ändra något i motorn om du bara skall blandtanka. Det är först när du skall konvertera motorn till 100 % E85 som du skall göra några ingrepp.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]