Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå där.
Besiktning på gång av min gamla trotjänare 740 -86:a. Parkeringsbromsen tar väldigt högt (sista hacket) och inte direkt med något nyp.
Funderar på att byta wire, backar och belägg.

På Mecas sida finns det en "självjusteringssats" att köpa.
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Jag anar att den prylen inte finns monterad från fabrik på min bil..?

Om så är fallet - hur fungerar då justeringen? Det borde ju finnas en liten arm som, vid behov, matar fram ett hack. Och den lilla armen finns väl inte där då? Eller?

Jag kan ju förvisso justera handbromsen med en liten mejsel - om det finns ett lagom hål i bromsskivan att pilla genom. Eller ska jag strunta i Meca-prylen? Då återstår väl enda justeringsmöjligheten framme vid spaken? Eller har jag missat något?

Många frågor. Hoppas någon kan upplysa en glad amatör :D
Det är självjusterande så till vida att du får sjäv justera det. Du ersätter ett stag som sitter mellan backarna och behöver inte byta backarna, om dom inte är helt utslitna. Det fiinns ett passande hål i skivan och en skruvmejsel duger utmärkt. Släpp efter på justeringen innanför askkoppen ordentligt först, och se till att alla leder är smorda och är ordentligt rörliga. Se också till att backarna ligger emot klackarna och justera backarna med dina nya fina justeringar. Till sist justerar du läget på handbromsspaken med justeringen bakom askkoppen.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det är självjusterande så till vida att du får sjäv justera det. Du ersätter ett stag som sitter mellan backarna och behöver inte byta backarna, om dom inte är helt utslitna. Det fiinns ett passande hål i skivan och en skruvmejsel duger utmärkt. Släpp efter på justeringen innanför askkoppen ordentligt först, och se till att alla leder är smorda och är ordentligt rörliga. Se också till att backarna ligger emot klackarna och justera backarna med dina nya fina justeringar. Till sist justerar du läget på handbromsspaken med justeringen bakom askkoppen.

Mvh
Lennart
Hmm, det skulle inte jag kalla för "självjusterande". Har en gammal FIAT-lastbil med trummor bak, och där behöver man inte justera någonting alls. Bara att dra i spaken några gånger så blev det perfekt, efter bytet av backarna förra sommaren. DET kallar jag "självjusterande"!

Jag har ännu inte rivit bromsarna men tror inte, liksom du, att backarna är slitna. Kanske kan skippa byte av dem. Det är förmodligen endast wiren som har blivit lite slapp med åren.

Beläggen byter jag givetvis, av bara farten.
Det är lite av en konst att få till en bra handbroms på dessa bilar. Men med fräscha nya grejer så ska det gå bra.
Kasta ett öga på fästet på bakaxeln där den korta vajern kopplas på. Detta fäste har nämligen en tendens att "ge med sig" vilket jag tror försämrar handbromsens verkan. Det finns ett ersättningsfäste att köpa på biltema bl.a.
Och så en grej till, de där justeringsskruvarna på meca är förstås bra, men notera åt vilket håll du sätter dem så att du alt. ny ägare i framtiden vet åt vilket håll de skall skruvas :)
Jeppe940 skrev:Det är lite av en konst att få till en bra handbroms på dessa bilar. Men med fräscha nya grejer så ska det gå bra.
Kasta ett öga på fästet på bakaxeln där den korta vajern kopplas på. Detta fäste har nämligen en tendens att "ge med sig" vilket jag tror försämrar handbromsens verkan. Det finns ett ersättningsfäste att köpa på biltema bl.a.
Och så en grej till, de där justeringsskruvarna på meca är förstås bra, men notera åt vilket håll du sätter dem så att du alt. ny ägare i framtiden vet åt vilket håll de skall skruvas :)
Jäpp, såg den där klamman, den byter jag naturligtvis.

Bra tips på skruvarna där...
"Vitsen" med att ersätta staget med justeringar är att du behåller in bra "hävarm" hela tiden. När du justerar bakom askkoppen får du sämre och sämre hävarm i och med att du "drar ut" vajern från bromstrumman och "excentern" som vajern sitter i kommer ganska fort förbi "bästa läget" och sedan blir det svagare handbroms ju längre ut vajern kommer. Jag visste inte att det fanns justeringar till 740 så jag har svetsat och filat i staget men resultater blir detsamma. Justeringarna satt från början på 140 modellen och 240 fram till c:a -78, sedan försvann dom. För att återuppstå på 850 modellen!!!

Mvh
Lennart
Länkaget som sitter innanför bromssköldarna har två leder, dessa ska gå lätt så smörj upp dessa och kolla att den leds i bägge lederna, annars funkar handbromsen dåligt eller tar inget alls. Tyvärr har Volvo gjort en riktig skitkonstruktion när de byggde handbromsen.
Arne skrev:Länkaget som sitter innanför bromssköldarna har två leder, dessa ska gå lätt så smörj upp dessa och kolla att den leds i bägge lederna, annars funkar handbromsen dåligt eller tar inget alls. Tyvärr har Volvo gjort en riktig skitkonstruktion när de byggde handbromsen.
Aha. Bra tips!

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]