- lör 04 okt 2014, 12:47
Hej!
Jag har precis fått ovan beskrivna bil. Problemet är att den inte vill starta och mina idéer börjar ta slut.
Den har gått bra utan problem för den tidigare ägaren tills den en dag bara dog under färd och inte vill starta igen.
Den får ingen gnista på stiften som dessutom är torra även då startmotorn har gått ett tag.
Detta är gjort hittils:
startgas -> ingen reaktion
bränslepumpsrelä + spridarrelä bytta -> ingen skillnad
tändstift, tändkablar, tändspole, tändmodul, databox bytta -> hjälpte inte
vevaxellägesgivaren bytt -> ingen skillnad
fördelarlock och rotor rengjorda och kontrollerade -> ingen reaktion
luftmassemätare bytt till en som jag vet fungerar från en annan bil -> ingen skillnad
kamremmen är hel
soppapumpen hörs då relät slår till.
alla jordpunkter och flätor som jag hittat är rengjorda och kontrollerade samt att jag provat att jorda från batteriet med en startkabel utan reaktion.
Bilen går som sagt runt på startmotorn men inget mer händer..
efter en liten stund med startförsök så kan man känna att det luktar bensin framme i motorn..
så det verkar komma fram bensin till fuelrailen men spridarna öppnar inte..
Vet inte riktigt vad jag skall prova som nästa åtgärd?!
Så om någon har något bra tips på något mer som jag kan testa så vore jag tacksam!
Kan tillägga att jag inte har tillgång till några mätverktyg som det ser ut just nu. Bilen står lite dumt till ganska långt hemmifrån.
Tacksam för hjälp!
/Jesper
Jag har precis fått ovan beskrivna bil. Problemet är att den inte vill starta och mina idéer börjar ta slut.
Den har gått bra utan problem för den tidigare ägaren tills den en dag bara dog under färd och inte vill starta igen.
Den får ingen gnista på stiften som dessutom är torra även då startmotorn har gått ett tag.
Detta är gjort hittils:
startgas -> ingen reaktion
bränslepumpsrelä + spridarrelä bytta -> ingen skillnad
tändstift, tändkablar, tändspole, tändmodul, databox bytta -> hjälpte inte
vevaxellägesgivaren bytt -> ingen skillnad
fördelarlock och rotor rengjorda och kontrollerade -> ingen reaktion
luftmassemätare bytt till en som jag vet fungerar från en annan bil -> ingen skillnad
kamremmen är hel
soppapumpen hörs då relät slår till.
alla jordpunkter och flätor som jag hittat är rengjorda och kontrollerade samt att jag provat att jorda från batteriet med en startkabel utan reaktion.
Bilen går som sagt runt på startmotorn men inget mer händer..
efter en liten stund med startförsök så kan man känna att det luktar bensin framme i motorn..
så det verkar komma fram bensin till fuelrailen men spridarna öppnar inte..
Vet inte riktigt vad jag skall prova som nästa åtgärd?!
Så om någon har något bra tips på något mer som jag kan testa så vore jag tacksam!
Kan tillägga att jag inte har tillgång till några mätverktyg som det ser ut just nu. Bilen står lite dumt till ganska långt hemmifrån.
Tacksam för hjälp!
/Jesper
Senast redigerad av 1 jema, redigerad totalt 0 gånger.