Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nissebagare
Jag har en 940 GL från 1991. Har nyligen lagat/pluggat ett däck då det var en skruv som borrat sig fast. Efter "lagningen" skakar ratten som fan vid 100 km/h. Kan jag ha tappat en vikt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag kan förstå är det lämpliga att åka till gummiverkstaden igen så får dom kolla balanseringen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan också ha blivit en skada på corden så det blivit en liten bula på slitbanan

Mvh
Lennart
av Arne
Har du styrstift på bromsskivan för fälgen, kolla så fälgen är rätt monterad.
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Vad är det för däckverkstad som inte balanserar efter en punkalagning?
En skada på corden kommer ibland inte fram förrän du börjar köra igen, och hade kanske inte märkts vid en balansering. Hur dom gör nu, vet jag inte men "på min tid" kollade vi alltid balansen efter en sådan lagning. Idag finns det ju "gör det själv" satser så alla kan laga det. Men alla har ju inte balanseringsutrustning.
av Nissebagare
Tack för alla svar. Det var skroten som lagade punkan. Han som gjorde det körde in något kletigt skit i hålet och knipsade av överflödet med en tång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nissebagare skrev:Han som gjorde det körde in något kletigt skit i hålet och knipsade av överflödet
Jo, det var så vi gjorde på vekstan jag jobbade på för (herre jösses) 30 år sedan och det brukade inte resultera i någon större obalans. Du får nog kolla så du inte har någon skada på däcket då.

Mvh
Lennart
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]