Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Läste på nån amerikansk sida att ZF lådorna i 7/9 serierna inte får varvas till 2500 v/min i neutral. Jag begärde skriftligt besked från SBP och Opus och det stämde. Det finns Märkesspecifika avvikelser för dessa modeller.
På min 940-92 har dom tidigare år rusat utav bara f..n för att få ett godkänt värde. När jag besiktigade den i förra veckan började killen rusa och jag stoppade honom och visade papper från Opus. Det hade han ingen aning om. Han kollade i datorn och gav besked att på dessa bilar kan man inte kolla lambda-värdet eftersom det skall göras vid 2500 v/min. Bilen blev godkänd ua och Co och lambda-värden vid 2500 v/min är inte ifyllda.
Ni som har ZF lådor påpeka detta vid nästa besiktning och om ni har lådor som rasat kräv ersättning från besiktningföretaget. Bevis har ni om tidigare besiktningar har inskrivna värden för 2500 v/min.
Detta är ju en sådan grej som måste finnas dokumenterad hos Bilprovningen, tycker jag. Ni som har dom aktuella bilarna borde trycka på Trafikverket att det anges någonstans eller i värsta fall mäts vid 2000 varv i stället.
Sedan kan man ju fundera varför ingen har sagt något redan för 20 år sedan. Eller om man vänder på det, hur kunde bilen bli registreringsbesiktigad med den lådan och dess egenskaper?
Det finns dokument i deras dator, men dom orkar väl inte kolla. Jag har uppgifterna i det mejlsvar jag fick från dem. Bl.a : bilmodeller, chassinumrets 9e tecken är en 5a, CO vid förhöjd tomgång och λ-värdet kontrolleras inte.
740 85-92, 760 83-90, 940 91-96.

Det är väl så att lådan är konstruerad innan dessa avgasbestämmelser tillkom, och man har kanske upptäckt felet i efterhand. Om jag kommer ihåg rätt är det en koppling som står med lite oljetryck på sig som skadas.
Helt otroligt att det går att varva den 2500 Rpm att man inte redan satt in en spärr i bilen om hela lådan kan rasa om den varvas över 2500 Rpm i neutral.

Skumt att det inte står med stor text i instruktionsbok m.m.

Undras hur många som varvats över 2500 Rpm utan att ägaren vetat om det här?
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]