Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BGA
I detta forum är det flera personer som hävdat att det inte går att skarva lambdakabeln. Jag skarvade min i förra veckan och det fungerar utmärkt. Tvinna ihop trådarna, löda och krympslang runt varje sladd. Hade felkod 2-1-2 tidigare och den kommer inte igen nu och besiktigade ua. Bil 940-92
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om man är noggrann när man löder så går det alldeles utmärkt. Anledningen till att man i allmänhet avråder är att om man är det minsta slarvig så blir det inte bra.

Mvh GK
av Rådlös
Jag har också hört en annan förklaring (men håller med GK om att dåliga lödningar äventyrar resultatet). Lambdasonden tar ett referensvärde på syrehalten i omgivningsluften. Om det då "läcker in" friskt syre i lödskarven, dålig isolering, kan det bli fel värde den vägen.
Därför bör man ha krympslang med lim i. Om man inte får tag i det, men är upplagd för lite experiment, kan man ta sådant smältlim som finns till elektriska limpistoler.
Klyv en sådan limpatron, skär några tunna strimlor och peta in i krympslangen. Värm på.
Limpatroner finns på prylvaruhusen.

Detta med läckande syrehalt är bara hörsägen, så jag vet inte hur det stämmer, men i teorin kan det ju vara så.
av ingesjo
Nu tror jag förvisso att kabelanslutningen invid lamddasonden är tät.
Dock kan en dålg lödning ge ett övergångsmotstånd som i sin tur ger ett felaktigt värde från lambdan.
Att det skulle läcka bakvägen via kabeln tror jag inte på och om det skulle göra så, så är nog lambdan i sådant skick att man måste byta densamma.
av rid54
Det finns en hel del påståenden om just lambdasondkablar. Faktum är att just grejen med syrereferens (dvs normal atmosfär på ena sidan sondens mätyta) är helt riktig, den måste finnas. Hur det ordnas är nog olika på olika sonder, men vissa är tydligen beroende av kablarna på något sätt. Sedan är det en fråga om materialet i kabelns ledare; vissa material är helt enkelt svåra att löda och en sådan skarv blir bra bara om man vet vad man gör med lödkolven. Presskarvar kan i många fall vara bättre (kontakthylsa av god kvalitet och en bra klämtång).
av BGA
Har läst det här med att sonden " andas" genom höljet, men på 940 är inte ytterhöljet tätat mot sonden- man kan ju se de två vita o den svarta kabeln som kommer ut ur sonden. Har sett det på massor av bilar på skroten. På en del bilar (SAAB?) är höljet tätat noga mot sonden, men sen finns det flera strapps runt höljet som gör den helt tät!
rid54: jag var oxå inne på en mekanisk skarvning när jag såg att trådarna inte var koppar utan stålfärgade, men de var mkt lättlöddade.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]