Sida 1 av 3

V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 09:04
av RMH
Hej! Jag har skaffat mig en importerad v90 med 180hk 3.0l-motorn. Tyvärr är servicedokumentation rätt dålig och instruktionsbok saknas.
Det ända jag hittade om kamremen var ett intyg att den var bytt för 8 år och ungefär 8 tusen mil sedan.

Hur är kamremsintervallen för v90, år och mil? Är det mycket dyrare att byta än på en ex. 940?
Någon som har koll?

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 11:43
av SA4AQS
Minns inte vad intervallet var men det är lätt att byta på dessa motorer.
Man börjar med att böja undan remmspännaren till aggregatremmen det gör man med ett 3/4 skaft har jag för mig att det var och låser den med en spik eller liknande, sen skruvar man bort den och kammrems kåporna sen får man krypa in under och och skruva bort ett skydd under vid remskivan, nolla motorn, skruva lös den hydraliska remmspännaren tryck ihop den sakta i ett skruvstyke och lås den med en sprint, byt remmen eventuellt rullarna sätt tillbaka spännaren dra ur sprinten vänta en stund dra runt motorn kolla så att noll märkerna stämmer, skruva tillbaka allt annat.

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 11:46
av andreasw
Kan man inte använda biltemas låsningsverktyg som passar till Volvo 850's med 170hk motorn på den här? Alltså för kamaxlar och vevaxeln.

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 12:04
av SA4AQS
Jo det borde gå men när jag bytte på den jag hade förut så använde jag inte det.

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 14:26
av RMH
Skönt att höra att det inte verkar så komplicerat! Dock lämnar jag nog in den på en verkstad och får det gjort i samband med service.

Har märkt att kylarvattnet verkar försvinna i den också. Vet inte om det är det, men av tidigare erfarenhet är jag rädd att det kan vara topplockspackningen...

Hur är det: måste man byta kamrem när man byter topplockspackning? Tänker att det vore typiskt om jag byter kamrem först, och sen åker på det igen om jag måste byta topp-packning.

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 18:29
av SA4AQS
Inte ovanligt att kylarn läcker i gavlarna, och har man ett gammalt kylarlock (gråa) så bör man byta till ett nyare (grönt)

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: fre 20 jun 2014, 20:13
av RMH
Det ska jag kolla! Jag antar att en mekaniker ganska snabbt kan avgöra om ett topplockspackningsbyte eller om det är något annat som är aktuellt?

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: sön 22 jun 2014, 15:16
av RMH
20140622_140657.jpeg
20140622_140657.jpeg (207.72 KiB) Visad 8519 gånger
Ser ut att läcka ifrån ena hörnet av kylaren. Men det verkar inte vara något jätte-arbete att byta vad jag läst?

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: sön 22 jun 2014, 15:23
av StefanN
Kylare är lätt att byta, tar 30 minuter max.

Re: V90 kamremsbyte, när är det dags?

Postat: sön 22 jun 2014, 15:43
av RMH
StefanN skrev:Kylare är lätt att byta, tar 30 minuter max.
Grymt, sånt där jag älskar att höra! Och visst är det samma till alla 960 automat?

Nu gick jag ifrån ämnet kamrem. Jag har förhoppningsvis en kontakt som ska hjälpa mig att byta i veckan! Har sett att det finns en hel del leverantörer av kamremssatser. Skiljer det något i kvalitet på delarna som vattenpump etc?