Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
#859144
Tja. Har lite oöjeläckage från motorn så tänkte börja med att rengöra vevhusventilation.
Kollade på guiden i 7/900-klubbens forum men tyckte den var lite oklar.
När jag skulle dra upp den svarta boxen som sitter på motorblocket så satt det fast ett rör som inte gick att ta loss från själva boxen. Är det detta rör som man absolut inte ska ta upp? Fick inte upp själva boxen eftersom insuget var i vägen så tryckte tillbaks den igen.

Hur ska man göra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#859184
Zeus skrev:När jag skulle dra upp den svarta boxen som sitter på motorblocket så satt det fast ett rör som inte gick att ta loss från själva boxen. Är det detta rör som man absolut inte ska ta upp? Fick inte upp själva boxen eftersom insuget var i vägen så tryckte tillbaks den igen.
På B234 motorn sitter det inte samma "svarta box" som på B230 motorn. Här är det "gjort i ett stycke" så röret sitter fast i "boxen" och ska följa med upp. I och med detta så måste du lyfta på insugningsröret för att få upp den hel. Någon tidigare "klant" hade försökt ändå på min motor så den var bara c:a 10 cm lång. Ny kostade runt 400:- så det blev en ny sådan för mig + då en ny packning. Det mesta runt omkring var "halvtaskit" på min men nu funkar det fint. Nya klamrar på alla slangar både till detta och tomgångsmotorn gjorde underverk.

Mvh
Lennart
av Zeus
#859330
lennarte skrev:
Zeus skrev:När jag skulle dra upp den svarta boxen som sitter på motorblocket så satt det fast ett rör som inte gick att ta loss från själva boxen. Är det detta rör som man absolut inte ska ta upp? Fick inte upp själva boxen eftersom insuget var i vägen så tryckte tillbaks den igen.
På B234 motorn sitter det inte samma "svarta box" som på B230 motorn. Här är det "gjort i ett stycke" så röret sitter fast i "boxen" och ska följa med upp. I och med detta så måste du lyfta på insugningsröret för att få upp den hel. Någon tidigare "klant" hade försökt ändå på min motor så den var bara c:a 10 cm lång. Ny kostade runt 400:- så det blev en ny sådan för mig + då en ny packning. Det mesta runt omkring var "halvtaskit" på min men nu funkar det fint. Nya klamrar på alla slangar både till detta och tomgångsmotorn gjorde underverk.

Mvh
Lennart
Fan vad lättad jag blir att höra det, så jag inte hade klantat mig totalt och dragit upp något som inte skulle med upp. Får bli att göra om det igen, samt demontera insuget så jag får upp den.

Tack för hjälpen!
av Zeus
#860184
har haft uppe allt och rengjort nu, men nu läcker aset ännu mer olja. Tror det kommer från vevhusventilationen. Ska där vara någon speciell packning mellan den svarta grunkan och blocket? Där satt (nog) bara en i metall kring hålet som inte det långa röret var i.
Användarvisningsbild
av lennarte
#860430
Zeus skrev:har haft uppe allt och rengjort nu, men nu läcker aset ännu mer olja. Tror det kommer från vevhusventilationen. Ska där vara någon speciell packning mellan den svarta grunkan och blocket? Där satt (nog) bara en i metall kring hålet som inte det långa röret var i.
O-ring, e.v 2st. Kommer inte ihåg. Jag tätade med Permatex också.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Zeus
#860440
lennarte skrev:
Zeus skrev:har haft uppe allt och rengjort nu, men nu läcker aset ännu mer olja. Tror det kommer från vevhusventilationen. Ska där vara någon speciell packning mellan den svarta grunkan och blocket? Där satt (nog) bara en i metall kring hålet som inte det långa röret var i.
O-ring, e.v 2st. Kommer inte ihåg. Jag tätade mer Permatex också.

Mvh
Lennart
Ok, som jag misstänkte alltså.
Tror du att dessa skulle fungera
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... gar-86702/

Vet inte riktigt var jag ska få tag i "original" annars...
Användarvisningsbild
av lennarte
#860500
Zeus skrev:Tror du att dessa skulle fungera
Eftersom det säljs på ett varuhus för bildelar förutsätter man ju att det det fungera.
Som jämnförelse köpte jag 3 st o-ringar till torkfiltret på AC-n förra våren, original på Volvo. Runt 150:- pengar för 3 st Viton o-ringar. Nu är Biltemas o-ringar inte Viton, dom kostar c:a 10 - 15:- st för en omkring 30mm. Det är ringar vi använder i hydraulik utrustningar som tål höga tryck och hög värme, så det hade varit överkurs till vevhusventiltionen.

Mvh
Lennart

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]