Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Captain Howdy
Tja.
Imorse när jag skulle ta bilen och åka så såg jag att två lampor lös i instrument panelen innan jag vridit på tändningen .
Hmm..jordfel..tänkte jag och gick ur o öppnade huven...kände att det luktade lite bränt började kika runt lite och ficksyn på någon svart hopsmält klump under insuget. började peta lite på den och insåg att alla kablarna var av upp till insprutningsbryggan,generatorn,knacksensor ...ja vad mer......fattar inte vad det kan ha berott på....ingen säkring hade löstut heller.

nu till frågan....är det någon som har varit med om något liknande?
måste man byta hela stammen eller går det att skarva ihop det?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Jävligt skumt det där.... det beror på hur mycket som är skadat men skarva borde inte va omöjligt... bil modell, motor modell hade varit bra att veta ;) samt årsmodell ..
Lägg upp några bilder om du har möjlighet.
av Captain Howdy
Bilen är en 945:a årsmodell -92 Motor B230F
Bilder kan ordnas till imorrn...
Användarvisningsbild
av Rirojej
Har kablar brännt inne i bilen med? Har några givare eller sensorer etc gått sönder med? (vad du kan se?)
av Captain Howdy
nej verkar bara vara en liten bit precis under insuget .Resten verkar vara fräsht.

kan det ha blivit någe överslag i startmotorn eller?. För det ser nästan ut som om det har börjat där.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Är det dem små kablarna bara eller är det den stora matare kablen med till start motorn?
av Captain Howdy
Ja den stora kabeln är oxå bränd....mistänker nästan att den har legat o skavt mot något och sedan kortslutit... :???:
av Captain Howdy
fick tag på ett elsystem!! Så nu får vi se hur länge den går..... :roll:

Kollade på det gamla och såg att kabeln till knacksensorn hade smält in i den grova direktplussen...och det verkar vara där som det har kortslutit.

Nu efter att jag provkört bilen så kände jag på kabeln till knacksensorn och jag tyckte den kändes lite varm...kan juh vara inbillning oxå.....men kan det vara nå fel på knacksensorn? eller hur märker man det?

Men samtidigt kan det juh inte vara konstruerat så att elsystemet ska brinna upp för det. :wink:
av Captain Howdy
Lyckades byta elsystemet och allt verkade vara frid o fröjd.

Tills i måndags morse när jag skulle ta bilen till jobbet. Då var den stendöd. Batteriet var urladdat men efter en laddning så gick det igen.

Har letat efter om det kan vara något som ligger på men utan resultat.

Nu undrar jag om det kan vara så att batteriet har tagit stryk när elsystemet brann?
Användarvisningsbild
av eslund
En kortslutning mår ju inget batteri bra av..
Kolla på en mack/bilskrot eller dyl. om du kan få låna en belastningsprovare. Då ser du med en gång vilket skick batteriet är i.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]