Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#875485
Kul att du fick ihop det och bra att du skrev hur de löste sig.
Jag har köpt stödlager på Biltema, fungerat utan problem. Dock inte så länge.. :cry: Fick byta igen efter 2 år då det sprack sönder i gummit. Köpte ett nytt (Biltema) och det funkar än. Har kört 2 år till nu, så vi får se om det var tillfälligt eller detta också ger upp snart. Hade även problem med inre bärarmslagringarna fram, höll c:a 2 år (Biltemas). Där blev det AD-Centers bussningar sedan, får se om dom håller bättre. Det går ju an att "krångla" så här med "billiga" grejer när man gör jobbet själv, men ofta ser jag bilverkstäder (som ligger låångt ner på skalan) som handlar där och då kan man kanske tycka lite om det. Ska tillägga om kardankorsen, när dom slits, blir det "märken" i tapparna efter nålarna. Då kan det "kännas" bra när man "känner" på dom, men dom kan "tröga" när det blir hård belastning. Då skakar det i bilen, brukar kännas i ryggstödet på framstolarna. På min (745 med 16V motorn) sitter de grövre axeln, där sitter små pluggar i korsen som man kan ersätta med en smörjnippel och ge "några pump" med smörjsprutan. Det gör underverk på gamla kors. Om fetter inte "kryper ut" vid alla 4 skålarna är det troligt att just den skålen har "gått torr" så fettet har svårt att komma fram.

Mvh
Lennart
av bosabengt
#1462547
Någon som har en bild på vilken sida som man ska skära bort gummi på?

Jag har haft min 745 ståendes i sju år bara pga detta med vibrationer i kardanen.

Verkstaden som gjorde det sa att de märkt upp allt och satt tillbaka allt rätt, så hade det hjälpt med att bara skära bort en gummidel hade ju varit kanon. :-)
av pst
#1463341
På ena sidan sitter gummit fast på stödlagerhållaren, låt det vara så. På andra sidan där det inte sitter fast i stödlagerhållaren där kapar du bort några millimeter från ytan som ligger mot stödlagerhållaren, då kommer du bli av med vibrationerna.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]