Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atoms
#59226
Tjena, har lite startstrul med min 740, -89, B230F. Det verkar som det förekommer mer frekvent när bränslenivån är låg. Funderar på om det kan vara bränslepumpen och kollade i reparationshandbok upp att det finns två pumpar, en bränsletankpump och en huvudpump. Kan bilen gå överhuvudtaget om någon av dessa är paj? För ibland går ju bilen, men ibland vill den inte starta. Varför två pumpar? Är tankpumpen bara för reserven eller behövs båda för att åstadkomma tillräckligt tryck? Tacksam för svar om någon vet!
Användarvisningsbild
av Rirojej
#59239
Funkar din tankmätare? Om den inte gör det så är risken stor att din tank armatur är så illa sönderrostad så man kan bryta av bensin rören utan problem och kabel anslutningen har rostat av ... det var så på min ... men jag körde utan problem ända ner på slut på tanken utan tank pump .. men pumpen under bilen lät som ett tröskverk... för den får jobba mycket...
av Priffe
#59241
Att bilen går sämre eller inte alls när bräsnlenivån är låg är ett tecken på att tankpumpen är kass. Men det kan också vara läckage i armaturen.
Användarvisningsbild
av Rirojej
#59242
Jag körde i ett halv år utan tasnk pump å det gick utan problem ... men visst det kan vara att tankpumpen inte funkar men kan också vara nåt litet läckage nån stans så den andra pumpen inte får upp trycket tillräckligt
av rolle
#59262
Jag tror att det är så att förpumpen i tanken behövs när det börjar bli lite soppa kvar i bensintanken.
av atoms
#59292
Tackar för tipsen allihop! Min tankmätare funkar inte, eller är årminstone inte pålitlig. Nålen visar lite si och så som den själv vill, men den är inte helt död. Ja, min gissning är att det antingen är bränslepumpreläet som jag läst om en hel del som haft problem med, eller att det är tankpumpen som gett upp. Tankpumpen är mycket dyrare än reläet så jag funderar på att testa med ett nytt relä först och se om det hjälper... För tillfället befinner jag mig på ett ställe där jag inte har tillgång till verktyg för att fixa ett pumpbyte heller.

Men tackar för hjälpen som sagt, får se om jag hittar problemet!
Användarvisningsbild
av Rirojej
#59306
Ska du byta tank pump så måste tank armaturen av från tanken och din är troligen sönder rostad och du behöver en ny.. försök hitta en i plast

byta av armatur på min 740 tog 4 timmar i verkstad ... med lyft så jag öänskar dig lycka till ;)
Användarvisningsbild
av tbear
#94802
Hej,

Jag har troligen också fel på min tankpump på min 744 1990.

Lite soppa i tanken och bilen vill knappt gå i backar eller när man svänger.
Den kan t.o.m. rycka till och sluta svara på gas (tillfälligt) i konstant motorvägsfart.
Kan inte höra något oljud från någon av pumparna. Mycket soppa, och då märks inga problem alls. Men det är kanske så mycket jobb med detta, så det inte är värt att fixa på en bil med 30000 mil.

Jag tror jag haft detta fel en längre tid, men det har varit svårt att analysera när det bara hänt ibland och jag dessutom haft annat strul.

Tankmätaren började krångla för kanske 2 år sedan och började då visa "för lite" eller rätt. Men nu visar den även "för mycket" så nu är den totalt opålitlig, så nu är det bara trippmätaren som gäller.
Användarvisningsbild
av camaro69
#96076
Rirojej skrev:Ska du byta tank pump så måste tank armaturen av från tanken och din är troligen sönder rostad och du behöver en ny.. försök hitta en i plast

byta av armatur på min 740 tog 4 timmar i verkstad ... med lyft så jag öänskar dig lycka till ;)
Förpumpen i tanken behöver man ju ingen lyft till. Finns ju lucka i skuffen att ta bort. Tog du ner hela tanken? :shock: :roll:

Bort med klädseln i skuffen. Lossa fyra bult till luckan. Ta bort slangansluningarna. Gänga av stora plastringen runt pumpen. Lyft pumpen/tankarmaturen.
Vips!
Jobbet klart under timmen.

:D
av lennart lundberg
#96156
Hej atoms!

Kanske ett tips från tidigare inlägg angående din tankmätare.
Det är vanligt att instrumentet på äldre 740/940 krånglar både med det ena och det andra.
Jag föreslår att du löder om samtliga lödpunkter på kretskortet bakom instrumentet till bränslemätaren. Lödpunkterna är svåra att löda om, vet ej vad det är för lödmetod som de har använt.
Det kan vara svårt att se om lödningarna är dåliga.
Ett tips till!
Min givare i tanken fastnade på olika ställen för att släpskona som löper mot motståndstråden hade fått skarpa kanter som gjorde att den fastnade mot tråden. Det var alltid ¼ tank kvar fast det började att bli tomt. Givaren hade varit med ca 20 000 mil i min 960 -96. Ny givare = OK.

Lennart 960
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]