Sida 1 av 2
Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: tor 13 mar 2014, 21:58
av BlåVolvo
Jag läste denna gudie för kamremsbyte, där nämns att man kan använda ett specialverktyg, måste man ha detta undrar jag?
"Specialverktyg: Volvo 999 5284
Låsverktyg för vevaxelremskiva"
http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: tor 13 mar 2014, 22:54
av S6024t
kör loss muttern /dra fast med en mutterknack,har bytt många volvoremmar utan detta verktyg,har du lite känsla i handen så är det inga problem att dra åt muttern
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: tor 13 mar 2014, 23:07
av Nexus
lossa vevaxelgivare och stoppa ner en borr i rätt stolek så låser du vevaxeln.
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: fre 14 mar 2014, 11:54
av NilsO
Nexus skrev:lossa vevaxelgivare och stoppa ner en borr i rätt stolek så låser du vevaxeln.
Hmm, det var en ny idé för mig. Annars är det ju startmotorn som man brukar ta bort om man inte har verktyget och inte vill göra något fult – men det är ju väldigt mycket bökigare. Har du provat själv – fungerar det lika bra i praktiken som det låter?
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: lör 15 mar 2014, 12:26
av semmelman
Vet inte om det funkar här men läste om ett tips till en annan motor, äldre förmodligen, för att fixera, man blandar till lite plastic padding i en plastpåse som man trycker dit och som formar sig och härdar och låser sakerna och sen när man är färdig lyfter man bara bort påsen, har ingen aning om det funkar här men tänkte jag kunde skriva alla fall.
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: lör 15 mar 2014, 13:45
av NilsO
Specialverktyget är det man låser vevaxeln med på rödblockarna, för att kunna få av skruven som håller remskivan på plats. Man kan inte låsa kamaxeln istället – då går antagligen kamremmen av, hoppar eller går något annat sönder.
Verktyget kostar runt 500:- – dvs man tjänar gott och väl in det på ett enda kamremsbyte. På sidan som BlåVolvo länker till kan man se hur det ser ut, och det går att göra ett själv enligt samma princip.
(Den här tråden borde väl ligga i 7/900-delen av forumet.)
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: lör 15 mar 2014, 15:24
av semmelman
Jaha då missuppfatta jag syftet lite, då funkar det inte med plastic padding. :D
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: mån 17 mar 2014, 01:27
av Nexus
Japp jag låste motorn med en borr när jag bytte kamrem på min b230f. Fungerar helt utmärkt då du låser svänghjulet= motor stum.
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: mån 17 mar 2014, 08:04
av lennarte
Det finns många olika sätt, 4-ans växel och en bra handbroms (eller medhjälpare) brukar jag använda. Obs, det måste vara 4-an. Går inte det så använder jag ett "fast draghandtag" (alltså utan spärr) och drar runt motorn tills handtaget vilar mot ramen under luftfiltret, fixerar det med ett stöd under leden på hantaget mot marken. Och "klickar till" på startmotorn. Har aldrig felat. När jag "drar åt" igen använder jag metoden ovan. Det behövs ett visst mått av försiktighet och att "grejerna" är "fixerade" så det inte blir ett "slag" när motorn "rycker till"
Mvh
Lennart
Re: Kamremsbyte, måste man ha specialverktyg?
Postat: mån 17 mar 2014, 08:26
av SA4AQS
Nexus skrev:lossa vevaxelgivare och stoppa ner en borr i rätt stolek så låser du vevaxeln.
Finns det hålet om man har en bil med lh2.2? Jag är nämligen inte så säker på att det finns, men annars så fungerar ju muttermaskin bra.