Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av raggarn
Tjena jag har en 745glt 16v 88a och får fel kod på lamdan jag har mätt avgas värden 5.7 lite väl högt. Tänkte byta kat men undrar vad det ska vara fören? Har kollat på blocket måste det vara till en 740glt eller går det bra med vilken som helst? E inte så haj på det där.
av Addekarlsson
Du kan ta en universal om du vill oxå, gäller bara att anslutningarna är lika stora. :D
Men är du säker på att de tär katalysatorn som är kass då?
Det kan lika fort vara lambdasonden som gett upp.
Sån kostar 3-400 kr på biltema, och funkar alldeles ypperligt för dom pengarna.
Kolla bara hur många trådar din lambda har....

Lambda kan man mäta upp oxå, men jag vet inte hur...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av raggarn
Tjena jag köpte lamda på biltema men fick likförbannat samma felkoder.
Så då köpte jag en volvo orginallamda för att volvo sa att biltemas lamda bara var skit.Men koderna kvarstår.
Mvh jocke
av Priffe
Borde ha en klistrad tråd som bara talar om för folk att dom inte ska byta komponenter i onödan. :shock:

Har man felkod på lambdan så behöver det inte alls betyda att lambdan är kass. Snarare så att det troligen är nåt helt annat.
Har man felkod på lmm så är det ändå sannolikt att lmm är ok.
Osv!!!
:wink:
Användarvisningsbild
av siviak
Har en kat liggandes till dig om du skulle behöva...
av Infide
Har du fel avgasvärden kan det vara ventilstyrningarna i avgasventilerna som är slut, det kan vara gammal motorolja, det kan vara läckande avgasrör före katten vid t.ex grenröret. Det kan vara fel förbränning osv osv.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]