Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av danåke
Idag inträffade det oundvikliga, lite tidigare än jag hoppats. Jag har haft en trolig spricka i toppen, tidigare temporärt/panikreparerat pga tidsbrist med kemisk motorsvets, vilket fungerat över förväntan. På väg till jobbet idag rök det plötsligt kraftigt från motorn. Först befarade jag brand, men förstod snart att det var vattenånga. Stannade, öppnade huven och hörde vatten forsa ut på het motor. Kunde dock inte se riktigt var det kom ut. Öppnade expansionskärlet, som var tomt på vatten (liksom resten av kylsystemet), men däremot nedsmetat med brunsvart motorolja.

Riktigt tråkigt då bilen är i toppskick (eller nja, men ganska bra) i övrigt. Därför undrar en gosse som är ganska novis när det gäller sånt här - är det något att åtgärda, eller är det sälja som reservdelsbil/skrota som gäller? Tillgång till mer skruvkunnig bror samt verkstad finnes.

Och ja jag vet, jag borde åtgärdat det ordentligt från början...
När jag köpte min bil för 4 år sedan visade det sig att den drog vatten. Topplockspackningsbyte tänkte jag göra. Dock var jag osäker på om någon tidigare ägare kört motorn varm (med för lite kylarvätska) vilket kan resultera i att topplocket slår sig och måste planas.

Jag hittade då på annons ett nyrenoverat topplock på blocket för 1500 kr.

Vad jag rekommenderar dig är att försöka få tag på ett bättre begagnat topplock och byta det, inkl alla packningar. Är det en sugis så är det inte så farligt trångt att skruva loss, är det med turbo är det lite värre, fler grejor och mindre utrymme. Men långt ifrån rocketscience.
av jaka
Hej!
Det är topplockspackningen som gått!
Det är enkelt att byta själv.
Tänk bara på att kolla om toppen har slagit sig. Du kollar det genom att lägga en 60cm stållinjal på högkant tvärs över(från hörn till hörn) topplockets undersida. Linjalen ska helst ligga emot hela ytan på toppen men ett glapp på 1mm kan tolereras.
Se till att ta bort alla rester av gamla packningar med vasst stämjärn.
Gott. Jag tror att jag beslutar mig för att få tag på en ersättningsbil, så billig som möjligt och helst före helgen, då jag är pendlare utan tid till reparationer för tillfället. 940:n får jag ta hem på något vis och så ställer jag nog av den och fixar till den till våren. Jag gillar ju den ;;-O
av jaka
Hej!
Ja! Självklart byter man olja och filter efter ett topplocksbyte! Även ny kylvätska bör bytas!
Tveka inte att bara byta toppen...det är ett enkelt jobb som går på några timmar. Att sätta i ny motor tycker jag inte är ett alternativ.
av osla
kolla så du inte kört den varm när allt vatten rann ut. har du det så har kolvringarna tagit skada då dom inte tål det. sen kan ju även lopp mm bli förstörda om den gått för varm men ringarna är det känsligaste
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]