- tor 23 jan 2014, 22:10
#828439
Varför ska du ha både hel och halvljus samtidigt? Då får du ju halvljusbilden närmast framför bilen och då drar sig blicken automatiskt dit och man förlorar en del av "vitsen" ned helljuset.
Om du ser längst ner på den tecknade bilden så står det halvljus och helljus. Ordinarie halvljus kabel kopplar du till 87A och ordinarie helljus kabel till 87. Den streckade linjen kopplar du mellan 87 och till 86 och till helljus i överdelen av bilden. Halvljuset i överkanten koppar du till 30 och 85 kopplar du till jord. Denna koppling gör att du på halvljus får ström från "ordinarie" halvljus genom reläet "i vila" till halvljuslampan (från 87A till 30). när du slår på helljus, går strömmen från "ordinarie" helljus till 87 och till heljuslampan som genom kabeln till 86 "drar" reläet och tänder halvljuset. Detta är en "schematisk" bild på funktionen och kanske inte så enkelt i verkligheten. Reläet måste sitta innan kablarna delar sig till höger och vänster sida (alltså innan säkringarna).
Eller sätter du ett relä på varje sida, kanske enklare.
Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V