Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wipwip007
#827898
har bytat front på min 740 86a till 960 95a , ville bara kolla om det är någon som har ett elschema eller något för lamporna , som det är original så lyser ju bara en lampa , sätter jag på helljus så slocknar halvljus och dom ska ju lysa tillsammans båda två men frågan är hur man kopplar det jag har försökt med ett relä men får inte till det , är tacksam om det finns någon som har ett schema som sagt .
av wipwip007
#828307
ursäkta mig men den biten som är streckad efter den som kommer innifrån helljuset var ska den hän, ska den kopplas ihop med den andra kabeln som går ut till helljuset,eller ska den inn i relät den med , du har inga nummer till detta var dom ska sitta på relät jorden är ju 85 sen e ju 87 86 och30 då , 30 skippar man väll eftersom de är en direktström då behövs den väll inte eller
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#828316
85,86 Är reläts sople så det spelar ingen roll vilken som du kopplar till jord den andra ska i alla fall kopplas på helljus signalen (den streckade linjen) sen ska halvljuset kopplas på 30, halvljus signal kopplas på den av 87 anslutningara som är normalt sluten och helljus signal på den andra 87 anslutningen som är normalt bruten.

Sen kan jag rekomendera att du sätter ett relä till helljusen så att kablaget inte blir överbelastat.
av wipwip007
#828394
ursäkta mig men nu har jag provat allt och alla stift men jag får det inte att funka , du vet inte om det finns ett schema över detta någon stans med stift och allt utsatt , jag kan ju inte koppla på någon tjuv emellan heller för då kryper ju strömmen andra vägen när jag kopplar om , jag gör något fel tydligen men vad.
av wipwip007
#828417
jag har ett växlande relä och jag har provat flera så det är inte det som är felet, jag har koplat jord85 30 ut till halvljuset halvljussignalen inifrån till 87a för att få både hel och hal och lysa fick jag dra helljussignalen direkt med en skarv till relät som jag kopplade till 87b då lös både hel och halv men när jag bländade över fans inget halvljus???????
Användarvisningsbild
av lennarte
#828439
Varför ska du ha både hel och halvljus samtidigt? Då får du ju halvljusbilden närmast framför bilen och då drar sig blicken automatiskt dit och man förlorar en del av "vitsen" ned helljuset.
Om du ser längst ner på den tecknade bilden så står det halvljus och helljus. Ordinarie halvljus kabel kopplar du till 87A och ordinarie helljus kabel till 87. Den streckade linjen kopplar du mellan 87 och till 86 och till helljus i överdelen av bilden. Halvljuset i överkanten koppar du till 30 och 85 kopplar du till jord. Denna koppling gör att du på halvljus får ström från "ordinarie" halvljus genom reläet "i vila" till halvljuslampan (från 87A till 30). när du slår på helljus, går strömmen från "ordinarie" helljus till 87 och till heljuslampan som genom kabeln till 86 "drar" reläet och tänder halvljuset. Detta är en "schematisk" bild på funktionen och kanske inte så enkelt i verkligheten. Reläet måste sitta innan kablarna delar sig till höger och vänster sida (alltså innan säkringarna).
Eller sätter du ett relä på varje sida, kanske enklare.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av wipwip007
#828444
original 960 lyser halvljus och helljus samtidigt men inte 740 för där sitter ju en h4 jag får söka vidare på detta vitsen med detta är att det ska fungera ,
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]