Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Trodbuske
Hej!
Min volvo 740 1990 har börjat krångla!
Vid gaspådrag och speciellt när jag gasar och svänger (sladdar) så uppstår ett kraftigt dunk från långt bak i bilen! Bilen hakar även upp sig lite! Detta händer alltid vi acceleration men aldrig när jag håller en jämn fart!

Undrar vad det kan vara? Låter typ som om bakaxeln vore lös men vet inte :s
av Trodbuske
Hej, var på verkstaden idag och som jag trodde så var bakaxeln slut och måste nu köpa ny :cry:
men men iallafall nu ska ja beställa en ny bakaxeln och undrar om jag har ABS bromssystem eller inte, har testat att sätta på tändningen och där står ingen lampa om ABS. Betyder det att jag inte har ABS. Och nej jag tänker inte ut och testa, finns det något annat enkelt sett man kan kolla om man har ABS? :)
öppna huven och kolla, ska sitta en ''låda'' som jag tror det står abs på bredvid expansionskärlet så går det bromsledningar från den. Kolla ifall det finns nått sånt :) Dålig på att förklara men försökte iallafall :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Alla 740 och 940 efter 1988B har samma hastighetsmätarkrans i bakaxeln med eller utan ABS så samtliga passar rakt på om du hittar en med lämplig utväxling
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]