Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
#959487
Bilen är nu sedan 1 Mars i trafik igen och tycks fungera utan problem, än så länge :D

Mitt råd är att köpa reservdelar av hög kvalité, istället för billigt skit som ställer till ännu mer problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#959576
sicnarf skrev:Speciell tänddelar ska inte köpas på Biltema och inte några el grejer/komponenter heller.
Jag vill inte "favorisera" Biltema på något vis. Jag har handlat bildelar i över 40år och det har alltid funnits reklamationer. Jusr fördelarlock har det skrivits
spaltkilometer" om även på detta forum. Just denna gång tror jag faktiskt mer på "kontaktproblem" i kontaktstycket i boxen. Jag ha svårt att tro att ett fördelarlock och/eller rotor skulle orsaka dom problemen "P165B" haft. Just problem med fördelarlock har varit probdem för många leverantörer dom senaste åren. Förmodligen samma tillverkare någonstans i asien. Men just fördelarlock och rotor är ju inte känsliga för temperatur förändringar.

Mvh
Lennart
av P165B
#963733
Bilen har nu rullat på i några veckor, utan problem. Det som hänt är att lambdalampan tänts, men bilen går inte märkbart sämre för det. Smårycker lite vid högre hastigheter. Ska testa att sätta tillbaka original tändmodul Bosch, så kanske varvräknaren slutar att hoppa också? Drar ca 1L/mil blandad körning med automat :D
av P165B
#993954
Bilen går perfekt fortfarande :D !
Har bytt tillbaka till Bosch tändmodul och nu har ryckandet vid körning och hoppandet i varvräknaren upphört.

En bil att njuta av med andra ord 8)
av P165B
#1089458
Lägesrapport om 745 B230F -90 Aut.

Har förmånen att få "låna" bilen ett tag av sonen.
Har besiktat, fixat handbroms, bytt belägg, bytt avgassystem, katalysator, justerat framvagn och nu går den verkligen fint vol:-)

Tyckte först att den var seg, men hittade kickdown idag (:-)
#1090213
Har läst igenom hela tråden, och inser att denna volvo har givit dig aningen huvdbry måttligt sagt :)
Men kul att sagan tycks ha fått ett ``lyckligt slut´´ Intressant läsning har det varit och lärorik, har ju samma bil själv B230F med Aut (AW-låda) -90
Får man fråga vad långt bilen har gått? Min tickar mot 41000mil. Är inte först från rödljusen, men den tar mig från A-B.
Utan att försätta mig i personlig konkurs, vilket min tidigare bil höll på att göra (peugeot)
av P165B
#1262503
Hoppsan inte varit här och läst på länge...
Men bilen har rullat ca 32000 mil.
Har gått bra förutom att huvudpumpen varit glapp ibland och man fått gjort rent anslutningar och knackat på pumpen. Är en biltemapump och kan låta mycket ibland....Kommer nog att välja en annan leverantör av bränslepumpar i fortsättningen även om de är dyrare, men säkrare.
av P165B
#1549256
Bilen rullar än med samma fördelarlock :-D Biltemas bränslepump la av efter ha klagat i lagren. Fick bärgas på E4 då 20 mil hemifrån till närmaste Volvoverkstad och nu sitter en pump av hög kvalite på bilen. Allt i bromsar är bytt och den går fint. Har passerat 36000 mil. Byte av kickdown-vajer står på önskelistan just nu.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]