Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
#947684
Okej! Nu är frågan om jag ska köra pallgafflarna rakt genom skitbilen?? :-(O)

Idag har jag haft isär de två skarvkopplingarna som sitter under förstärkningsplåten bakom höger stötdämpare i motorrummet för kontaktspray/5.56. Även hela säkringshållaren och reläbryggan drog jag ur mittkonsollen för att se till att flatstiftskontakterna klämde åt reläet för bränslepumparna. Fick klämma ihop lite med en liten mejsel så det gick trögt att få ner reläet igen. :wink:

Startade motorn och den gick som vanligt i drygt 15 minuter innan den stannade och inte gick att få igång igen. (S)

Testade nu att dra bort en tändkabel och stoppade i ett tändstift och visst hade jag en fin gnista på stiftet :-)-) . Testade även ett nytt bränslerelä nu när askkoppen var borta. Men inga tendenser till att motorn ville starta ändå. Vid startförsök (utan att den startar) så kan jag känna att bränslerelät slår till och drar :-)-) . Hör även pump/pumpar. Är det stopp i tanken? Läckage i slangstumpen på tankgivaren? Men varför efter 15 min då kallstart är över och mindre bränsle behövs?

När motorn gick så la jag märke till att varvräknaren hoppar lite ologiskt mellan 200-500v/min utöver befintligt varvtal utan att motorvarven ändras. Lite tvekan på gasen också. Nu vid startförsök efter stoppet så hoppar varvräknaren till 4000v/min ?:-/ . Vet inte om detta har någon betydelse, men känner att alla iakttagelser kan vara av vikt nu i detta bedrövliga läge.

Jag har inte haft loss panelen så jag har kollat styrboxen. Men kanske denna ska bytas?

Har tomgångsmotor och gasspjällskotakt kvar att undersöka. Kanske ska flytta över från en annan bil?
Senast redigerad av 1 P165B, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
#947706
Oh my God! Men när du säger att varvräknaren hoppar vid startförsök upp till 4000 varv så undrar jag om inte vevaxelgivaren är felmonterad. Värmen gör att den glappar och bilen dör. Men då skulle du inte få gnista heller. Så jag vet inte. Eller har du monterat pumpen lite fel kanske i tanken? Du hade gnista men kom det bränsle fram vid stoppet? Du skulle testat med startgas direkt där.
av P165B
#947727
Vet inte hur jag ska se om det kommer fram bränsle. Har varit inne på detta tidigare i tråden. Men har nya erfarenheter från min 745 16V GLT där returen sprutade som en fontän i motorrummet när jag hämtade den. Kanske man kolla returen som är humanare att lossa?

Jag har för vana att lyssna på hur fint B230F spinner i 15 min ;-// , så det är inga problem att testa igen med startgas :D !
av sicnarf
#947745
Ja, för om den startar med startgas direkt efter stoppet, ja då är det pumpen ändå som felar. Man kan kolla på returen som du gjorde, ja.
av P165B
#947800
Kommer med ett bisarrt svar...

Man skulle kunna tro att jag är okunnig om bilar, men så här ligger det till nu efter kvällens test:

Som vanligt hoppar motorn igång direkt och går fint. Allteftersom motorn blir varmare så sänks tomgången stegvis tills den vid 15 min helt dör.
Nu testade jag att koppla bort returen och kopplade på en slang och en petflaska. Det pumpade bensin i flaskan :D

Testade även startgas. Men ingen framgång eller tendens till att vilja gå igång ??:-/ .

Nu till det bisarra:
Tog loss ettan och tvåans tändkablar vid varsitt försök och fick gnista på båda :D !

Tändstiften som sitter i motorn är ju Volvo original som jag monterade in hösten 2013. Bilen har inte gått många mil sedan dess ?:-/ .

Med både bränsle och gnista så borde motorn gå!!
av sicnarf
#947871
Hallå all 740 och 940 proffs som finns här. Denna kille behöver hjälp verkligen, hjälp honom!
Men testa med den gamla utbytta fördelaren och tändspolen kanske.
av P165B
#947893
Ska gå in på Volvo imorgon och införskaffa nytt fördelarlock och rotor :|
Fick ju lite banner då jag köpt ett Biltemalock... andra hade tydligen haft problem när motorn blev varm. Men jag har ju gnista....
Kommer nog till användning på någon av de andra 740 om det inte är det felet. Men jag måste prova något.
Testade nu tillfälligt att sätta tillbaka gamla spridarrelät vid exp. kärlet utan framgång.

Har ju kontaktstycket kvar att kolla på styrboxen också.

Nu är det ju lite överkurs. Inte bara byta komponenter längre.

Ligger gnistan rätt? Är det rätt bränsletryck? Funkar spridarna när motorn dör? Vad kan gå fel i fördelaren? Spökar tändstiften när de är varma? Kan impulsgivaren ge upp för att funka igen efter en stund? Vad ställer tomgångsmotor till med i värsta scenariot? Stänger gasspjällskontakten av motorn? Vad är det för komponent som sänker varvtalet på motorn successivt tills den stannar? Är det samma styrbox i en manuell bil som en med automat? Är det svårt att byta fördelaren?

Hade jag inte blivit förälskad i 740 så skulle jag börja gnälla som i mitt första inlägg...
Nya tag i morgon :-)-)
av P165B
#948984
Ok nu har jag gjort 2 åtgärder på bilen i samma test.

1. Har monterat nya delar, Volvo fördelarlock och rotor, märkta Bosch.

2. Dragit isär kontaktstycket och kontaktsprejat styrboxen.

Nu går bilen utan att stanna :-O) :-)))))
Körde motorn på tomgång och flyttade även bilen på gården innan jag stängde av med nyckeln efter 50 min. (B)

Då jag höll på med styrboxen så kopplade jag först bort batteriet enligt de råd jag fått av expert.
Nu när jag skulle stänga av motorn efter 50 min så ser jag att lambdalampan tänts :*O/

Märks inget på gången av motorn vad jag kan avgöra på tomgången.
Men ska avläsa felkoden vid tillfälle och se om det går att ringa in orsaken till varningslampan?

Om det var fördelarlock/rotor eller glapp i styrboxen kan jag inte avgöra innan jag testat de "gamla" tänddelarna på någon av de andra 740 här på gården. Men det känns mycket bra att motorn inte stannade efter sedvanliga 15 min :wink:
av sicnarf
#949001
Puh! Äntligen! Jag tror det var Biltema Fördelaren trots allt som var problemet.Det är inte så vanligt att bränsleboxen går sönder. Dags att lämna tillbaka även denna fördelare till Biltema precis som den du lämnade tillbaka som var kass förut.
av P165B
#949063
Jag har definitivt lärt mig att Biltema inte klarar av att tillverka tändnings delar med pålitlig kvalité och funktion. Men samtidigt så finns inga kravspecifikationer heller att följa tyvärr. Men visst är jag glad över att äntligen fått bilen att fungera! Krävs mycket tålamod och andra bilar att kunna åka i under tiden :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]