- tis 10 feb 2015, 16:08
#947684
Okej! Nu är frågan om jag ska köra pallgafflarna rakt genom skitbilen?? :-(O)
Idag har jag haft isär de två skarvkopplingarna som sitter under förstärkningsplåten bakom höger stötdämpare i motorrummet för kontaktspray/5.56. Även hela säkringshållaren och reläbryggan drog jag ur mittkonsollen för att se till att flatstiftskontakterna klämde åt reläet för bränslepumparna. Fick klämma ihop lite med en liten mejsel så det gick trögt att få ner reläet igen.
Startade motorn och den gick som vanligt i drygt 15 minuter innan den stannade och inte gick att få igång igen. (S)
Testade nu att dra bort en tändkabel och stoppade i ett tändstift och visst hade jag en fin gnista på stiftet -) . Testade även ett nytt bränslerelä nu när askkoppen var borta. Men inga tendenser till att motorn ville starta ändå. Vid startförsök (utan att den startar) så kan jag känna att bränslerelät slår till och drar -) . Hör även pump/pumpar. Är det stopp i tanken? Läckage i slangstumpen på tankgivaren? Men varför efter 15 min då kallstart är över och mindre bränsle behövs?
När motorn gick så la jag märke till att varvräknaren hoppar lite ologiskt mellan 200-500v/min utöver befintligt varvtal utan att motorvarven ändras. Lite tvekan på gasen också. Nu vid startförsök efter stoppet så hoppar varvräknaren till 4000v/min ?:-/ . Vet inte om detta har någon betydelse, men känner att alla iakttagelser kan vara av vikt nu i detta bedrövliga läge.
Jag har inte haft loss panelen så jag har kollat styrboxen. Men kanske denna ska bytas?
Har tomgångsmotor och gasspjällskotakt kvar att undersöka. Kanske ska flytta över från en annan bil?
Idag har jag haft isär de två skarvkopplingarna som sitter under förstärkningsplåten bakom höger stötdämpare i motorrummet för kontaktspray/5.56. Även hela säkringshållaren och reläbryggan drog jag ur mittkonsollen för att se till att flatstiftskontakterna klämde åt reläet för bränslepumparna. Fick klämma ihop lite med en liten mejsel så det gick trögt att få ner reläet igen.
Startade motorn och den gick som vanligt i drygt 15 minuter innan den stannade och inte gick att få igång igen. (S)
Testade nu att dra bort en tändkabel och stoppade i ett tändstift och visst hade jag en fin gnista på stiftet -) . Testade även ett nytt bränslerelä nu när askkoppen var borta. Men inga tendenser till att motorn ville starta ändå. Vid startförsök (utan att den startar) så kan jag känna att bränslerelät slår till och drar -) . Hör även pump/pumpar. Är det stopp i tanken? Läckage i slangstumpen på tankgivaren? Men varför efter 15 min då kallstart är över och mindre bränsle behövs?
När motorn gick så la jag märke till att varvräknaren hoppar lite ologiskt mellan 200-500v/min utöver befintligt varvtal utan att motorvarven ändras. Lite tvekan på gasen också. Nu vid startförsök efter stoppet så hoppar varvräknaren till 4000v/min ?:-/ . Vet inte om detta har någon betydelse, men känner att alla iakttagelser kan vara av vikt nu i detta bedrövliga läge.
Jag har inte haft loss panelen så jag har kollat styrboxen. Men kanske denna ska bytas?
Har tomgångsmotor och gasspjällskotakt kvar att undersöka. Kanske ska flytta över från en annan bil?
Senast redigerad av 1 P165B, redigerad totalt 0 gånger.