Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
#947091
Ojojoj... :cry: nu är jag less!

Har bytt tempgivaren så jag är alldeles sårig på händerna av allt jox som sitter ivägen för givaren.
Likt förbaskat så stannar motorn efter ca 15 min på tomgång ?:-/

Nu har lambdasonden bytts och samma sak sker fortfarande efter 15 min...motorn stannar och startar inte förrän den är kall/svalare.

Ger mig på tändmodulen nu i ett försök att få bilskrället att fungera!!
Vad har jag missat???? ??:-/
av sicnarf
#947127
Jag har gått igenom hela tråden nu igen. Som jag förstår så har du 2 st 740 bilar. En hade du redan köpt som inte ville starta. Så fick du igång den efter pump bytet. Sedan så har du köpt av nån glasmästare eller nåt en till. Är det första bilen som krånglat hela tiden, först var det pumpen och nu dör den på tomgång efter 15 min? Tändmodulen har du redan bytt på den isåfall tidigare. För jag har läst att du bytt detta. Det är lite krångel för du pratar om 2 bilar i tråden. Tycker det låter som smutsig tomgångångsmotor eller smutsig gasspjäll iallafall. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p419116
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
#947207
Det kan vara så att det är glapp i bränslepumpsrelät, har haft det problemet på min bil. Problemet kom smygande men i slutet innan jag bytte relä så kunde jag bara köra några kilometer i taget innan bilen la av. Sen fick man vänta några minuter så reläet fick svalna eller nåt. Känns lite som att du råkat ut för samma fel :???:
av P165B
#947213
Hej sicnarf :D !

Trevligt att du svarade!

Humöret är lite nedåt just nu..
Kom precis in från snöfallet och har bytt tändmodulen samt tändspolen...utan framgång :cry:

Ja det kanske är lite rörigt, men tack för att du tagit dig tid och läst tråden igen rakt igenom :-)-)
Tändmodulen hade jag testat under 2013 när bilen inte startade alls. När den inte gjorde skillnad så kopplade jag tillbaka originalet. Men idag har jag skruvat dit den "nya".

Meningen är att det är den svarta lyxutrustade 745an GL B230F med LH 2:4 system som beskrivs i tråden. Den har stått avställd nu sedan augusti, då den började strula.

Ja Volvofantast som jag ärt så köpte jag även glasmästarens röda 745 -92 som jag också haft en del pyssel med. Men nu funkar den fint. Blev erbjuden en svart 745 GLT -90 16vent i sommar som jag köpte också. En 960 sedan fd direktionsvagn på Vin&Sprit står här också. Samt farsans vinröda 744 -90... Det blir idag 4st 740 och 1st 960 (:-)

Men åker i några 240 till vardags :-))))) .

Så jag ska försöka hålla isär vilken bil jag skriver om :wink:

Ja nu är det snart slut på komponenter att byta, så tomgångsmotor och gasspjället är intressant att se närmare på!
Det som är så konstigt är att den går fint när den är kall och när motortempen är uppe och termostaten har öppnat så dör den efter start ca 10-15 min ??:-/
Precis som man vrider av tändningen eller soppatorsk. Försöker man starta direkt när den stannat så vill den inte alls tända, utom precis då jag släpper tillbaka tändningsnyckeln..då kommer en liten tändpuff. Blir den helt kall igen så funkar den som inget hänt...i 15 min

Tackar än en gång och ska nu studera tomgångsmotorn och spjällkontakten.
Jag återkommer när jag gör något åt den svarta 745GL -90

Ska in på Volvoverkstaden imorgon och fråga mina kunniga vänner där om ev- felkällor på detta bedrövliga måndagsexemplar av bil.Bilen är min värsta utmaning hittills.
av P165B
#947215
Stefanjämjö

Jag har bytt det vita bränslereläet som sitter i mittkonsollen ca 3 ggr. Nu sitter ett fabriksnytt relä där.
kan det vara anslutningarna som är brända kanske?

Värt ett försök också :-)-)

Frågan är om det går att mäta ett ev strömbortfall från reläet någonstans när bilen inte vill starta?
av sicnarf
#947230
Vet redan att du bytt bränslerelä. Kan inte vara det som felar nu hos dig. Jag skrev tidigare också om ett relä som blir varmt och gör attbilen stannar. Kom nu att tänka på tändspolen. Kan den bli varm och sedan glappa och sedan dör motorn? Efter 15 min så kallnar tändspolen och bilen startar igen. Har du en fyrkantig tändspole eller den runda typen? Jag skulle titta på detta först innan tomgångsmotor och gasspjäll. Nästa gång bilen dör kolla direkt om du har gnista från tändspolen, för vevaxelgivaren är bytt redan.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av P165B
#947273
Som jag skrev i ett tidigare inlägg idag, så är tändspolen bytt nu. Jag har den runda typen. Den är inte varm när motorn lägger av
Men jag ska kolla om det finns gnista efter nästa varmkörning som slutar i driftsstopp.

Likaså ska jag mäta om det finns ström till bränslepumpar när motorn stannar och jag kör på startmotorn.
av P165B
#947341
Har gjort mitt besök på ortens Volvoverkstad idag. Fick några tips av min vän som har arbetat med Volvo i 40 år.

Några har varit inne på värme i relä. Kanske svaret finns i närheten av detta :roll:

Tips
1. Kabelskorna till bränslerelät i mittkonsollen. Blir relät varmt så kan kabelskorna vidgas och glappa när kabeln blir varm.
2. Dra isär och kontaktspreja det stora kontaktstycket i kabelstammen som går på höger sida (passagerarsidan) i motorrummet vid torpedväggen.
3 Dra isär och kontaktspreja även anslutningarna till styrboxen på passagerarsidan inne i kupén.
4. Fick lite banner för att jag inte köpt original fördelarlock. Piratlocken kan ofta vara felkälla tydligen. Ja det kan jag skriva under på att jag själv fick problem med mitt första lock. Kommer inte ihåg varför det blev piratlock? Kanske priset eller så var det slut på Volvo just då?

Nåja det här är lite att bita i ;-//

Inte så dyra åtgärder (RO)
av sicnarf
#947360
Det är bränsleboxen på pass sidan vid fötterna de menar? Den sitter vid/innanför plasten vid dörr stolpen. Eller nån annan kontakt i motorrummet de menar? Den andra boxen är tändboxen under plasten under ratten vid förarens knän. Men vad gör man åt kabelskorna i bränslerelät? :shock:
av P165B
#947402
Ja det är den stora styrboxen under plasten till höger om passageraren fotutrymme som har ett stort kontaktstycke.
I motorrummet ska också finnas en större skarv mellan kabelstammar. Den ska finnas under förstärkningsplåten bakom hö stötdämparfäste i motorrummet. I närheten där lambdasondens kablar är skarvade/anslutna.

Om kabelskorna blivit glapp pga värme där man trycker ner bränslerelät i mittkonsollen, så får man antingen skarva i nya kabelskor och kanske kabel om isoleringen förkolnat. Eller så testar man att klämma ihop kabelskrona med en tång eller liknande så det blir bra kontakt i reläets stift.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]