Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
#807195
Hej!
Det är bara att lossa relähållaren (två vita nylonsspärrar sitter på vänster resp höger sida) och dra ut den, då kommer du åt alla reläna.
Till vänster sitter ett stort vitt relä. -Det är bränslerelät.
Men ...Du måste också kolla att pumpen i bak verkligen fungerar! -För du har väl två bränslepumpar?! En i tanken och en under bilen (under förarstolen).

Problemet med Volvos tanklösning är emellertid inte bränslerelät utan kablarna som ansluter till tankarmaturen! Kablarnas kontakter ärgar sönder.
Så kolla först att kablarna som ansluter till tankarmaturens lock fungerar (då hör du att pumpen går).
På min brors 745:a -87 (B230F) fick vi ta bort anslutningen (en liten plastplupp sittande på tankarmaturens lock innehållande fyra kablar) och löda på kablarna som kommer från bakre hjulhuset direkt till de "stumpar" av kontakter som återstod.
av sicnarf
#810756
"Men borde inte bilen starta utan förpumpen" ?
Det beror på hur mycket bränsle det finns i tanken. Helst mer än halva för att starta enbart med huvudpumpens hjälp.
av jaka
#810923
Hej!
Du kollar om soppa kommer fram genom att ta bort bränsleslangen (gummislang) som sitter strax för andra bränslepumpen (under förarstolen).
Kommer det fram soppa dit när du vrider om tändningsnyckeln och du hör främre pumpen så borde du också få fram soppa till spridarna. -För du har väl två bränslepumpar(en i tanken och en under durken precis under förarstolen). Om du har två pumpar så är det den bakre pumpen som är den svaga länken i kedjan. Inte pumpen i sig utan kabelanslutningen på tanklocket. Kontakterna här ärgar sönder!

Du kan även kolla om soppa kommer fram direkt till spridarbryggan, men då måste du lossa en skruv på spridarbryggan och den skruven satt åtminstone fast som f... på brorsans 745:a! Vi höll på att vrida sönder hela spridarröret när vi försökte få loss den ... så den skruven struntade vi i.
Vi hade nämligen ett liknande fel som du har med att 745:an inte ville starta efter att vi bytt topplockspackning.-Jo den startade direkt ,men dog efter några minuter, och sedan ville den inte starta igen. Efter mycket funderande fram och tillbaka med byte av hallgivare, bränslerelä, ny bakre pump, nytt relä på expansionskärlet (vad det nu heter...) kom vi slutligen på att det var kablaget vid tankanslutningen svars kontakter ärgat sönder. Bakre pumpen gick visserligen då och då men inte kontinuerligt.

Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bar (väldigt lite) och främre pumpen 4bar. Har du bara halv tank eller mer behövs egentligen ingen bakre tankpump men det är när soppanivån är låg, bakre pumpen behövs. Så fyll tanken!
av P165B
#811576
Har inte gett upp :)
Det har varit annat som tagit min tid. Har blivit förkyld av att stå ute i kylan med 745:an :(

Dessutom så blev det en ljusblåmetallic 245 GLT -88 som hällre flyttade hem till mig istället för skroten. Den startade inte då jag var och tittade på den. Den har stått i 8,5 år! Visade samma problem som 745:an. Den gick på startgas :shock: Tog med det vita bränslereläet när jag hämtade 245 GLTn. Den startade direkt då jag bytt reläet :wink: Tacksamt!

Hoppas det blir läge i helgen att hissa upp 745an för byte av bränslefilter och koll av pumparna. Jodå det sitter två pumpar på en 90.a.
Vill ut och provköra 740:in med automatlåda :D
av P165B
#836620
Efter ett längre uppehåll med att ha mekat andra Volvo, så är det nu 745:ans tur igen :D
Nu har jag bytt bränslefilter, med ny slang mellan pump och filter och klämt ihop elanslutningarna på huvudpumpen så det inte blir glappkontakt.

Huvudpumpen får ström och går fint när man kör på startmotorn.
Tyvärr startar inte bilen ändå....

Nu är jag nere i bensintanken och kollar förpumpen. Den surrar inte vid startförsök :(
Mätte upp ström till förpumpen i skarvdosan vid vänster bakre hjulhus. När man vrider igång startmotorn så kommer strömmen fram. Alltså kan den inte surra när jag endast vrider på tändningen?

Nåja efter mycket arbete med att få bort alla sönderrostade slangklammer till tankgivarens lock, så fick jag ut hela paketet med förpump och tankgivare :lol:

Förpumpen är stendöd! Har testkört med ett batteri direkt på pumpen.
Nu blir det inköp och montering av en ny förpump imorgon :wink:
av P165B
#837008
NU äntligen har 745:an startat och går för egen maskin (B) !!

För er som har samma problem med era 700, så kan jag rapportera att felet var förpumpen som slutat fungera.
Detta i kombination med att det var ganska lite bensin i tanken som pumpen kunde nå. Fattar inte hur bensintanken är konstruerad ??:-/

Det såg ut att vara ganska mycket bensin i tanken då vi tog ur pumpen med hela locket som håller tankgivare och pump. Men nere i den lilla "lådan" som pumpen skulle stå i var det i princip tomt. Dvs nedanför den lilla lådan i tanken så fanns det bensin!? Vad ska bensinen som pumpen inte når ha för funktion? Fattar inget av detta....

Men till felkällan: förpumpen. Den testkördes med ström direkt på pumpen när vi hade den lös. Men den ville inte ens ge ifrån sig det minsta livstecken. En ny förpump införskaffades för några hundralappar och monterades i hållaren med nivågivaren. NU testades även kablarnas funktion INNAN allt monterades i tanken igen. Det visade sig att den svarta jordkabeln lossnat (rostat loss) från lockets ovansida. Svetsade dit ett stift på ovansidan locket (när allt var långt från bilens tank) så det skulle gå att ansluta ett flatstift som jord uppifrån. I och med det så var det bara att koppla ihop allt och montera nya rostfria slangklammer och vrida igång motorn som nu tuffade igång.

En glädjens dag för en Volvoentusiast :D
av P165B
#837829
En förklaring till det envisa fördelarlocket som inte vill ge någon gnista som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråd.
Har även nu testat att montera tillbaka det nya fördelarlocket, men då får jag ingen gnista :-(O)

Därför har jag det gamla locket som funkar! Blev fundersam vad detta berodde på. Mätte därför mellan ingående kabelanslutning från tändspolen i locket till kolet i mitten. På det gamla locket så finns kontakt mellan dessa punkter. Men på det nya locket blir det ingen som helst skillnad på mätaren när jag ansluter spänningsmätaren !? ?:-/

Tänker därför ta tillbaka det nya locket till....ja just det BILTEMA, och påpeka att locket inte fungerar. Det har nu gått 3 månader sedan jag köpte locket och kvittot är inte kvar. Men jag ska göra ett tappert försök att få ett lock som funkar :wink:

Hoppas mina inlägg kan vara till hjälp för någon av er som råkar ut för en livlös 740 vol:-)
av P165B
#838657
Jag fick byta fördelarlocket på Biltema trots att det gått 3 månader och jag saknade kvittot :D
Men jag hade kvar kartongen och visste när jag handlat och för vilken summa.

De mätte precis som jag gjorde, om det fanns kontakt mellan ingående tändkabelanslutning och ut till kolet i fördelarlocket. Det fanns ingen kontakt där och det förklarade ju varför jag inte fick gnista med nya locket. Men innan jag tog emot ett nytt lock så ville jag att de mätte det nya locket. Tur var väl det för det första locket de tog fram hade samma defekt! Men när de hämtade ännu ett nytt lock så funkade det :-)-)

Nu ska jag plocka ihop bilen så den går att besikta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]