Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
#804770
NU vet jag varför jag aldrig velat äga en 740!

Har ju läst en del mycket svåra fall här med 740 som inte vill starta här i forumet...

Men som inbiten Volvofantast så kunde jag inte tacka nej till en rostfri 745 skinnklädsel automat och taklucka, när jag fick den gratis bara jag hämtade den snabbt! Bilen förtjänade inte att hamna på skroten tyckte jag. Men jag är nära att ändra mig på den punkten snart.

Den ville från början tveksamt starta på 1-2 cylindrar och som en dunkande fiskebåt skaka för att sedan stanna innan varvtalet gått upp. Går inte att köra helt enkelt!

Har kopplat bort luftmassemätaren för att se om den går bättre med "hjälp mig hem läget". Ingen skillnad.
Har provmonterat en nytt tändmodul. Ingen skillnad.
Har provat att fylla på bensin! Ingen skillnad.
Har provat ett fulladdat batteri. Ingen skillnad.
Har bytt rotor och fördelarlock. NU startar den inte alls! :-(O)
Har testat med ett löst tändstift kopplat till 1ans tändkabel och får ingen gnista ?:-/

Tur att man kan räkna till tio och gå ifrån bilen och lugna ner sig och inte göra som förre ägaren att dra en yxa i framrutan :lol:

Vad är det som är så förbaskat dåligt/ hopplöst omöjligt i en 740 jämfört med mina 240 som är enkla och tacksamma att hitta de fel som kan uppstå?
av roh66
#804786
Hej P165B!

En riktig full/storservice är nog en bra början. Ev.kolla alla punkter som ingår i en stor service
för å få en bra "struktur" innan felsökningen. Kanskje hittar du felet reda då.
Läs ut eventuella felkoder.
Kompressionsprov.

Mvh.R.
av sicnarf
#804796
Det kan vara vevaxelgivaren som gett upp,därav ingen gnista. Kolla upp den i bakkant på motorn strax före växellådan och ansl vid vindrutetork på torpedväggen.
av P165B
#805005
Har spänning fram till tändspolen. Testade med en annan tändspole och tändkabel, men ingen framgång, dvs ingen gnista till tändstiften :(
Beställde en ny impulsgivare idag. Får den förhoppningsvis på fredag :)

Har nu haft loss fördelarlocket och rotorn för att se om jag gjort något fel igår vid monteringen. Kan inte se något fel på delarna.
av P165B
#805010
Jo just det! Det står ofta i forumet att man ska kolla felkoder.
Men VART hittar jag en manual för att kolla felkoden??? ?:-/
av P165B
#805060
Tack för infon om koderna! :D

Men just nu fick jag plocka ur batteriet för laddning så felsignalerna är nog inte kvar :(
Hoppas de kommer tillbaka när jag börjar provstarta igen.

Inga antydningar att den vill tända när jag satt tillbaka rotor och fördelarlocket.
Imorgon ska jag prova med några begagnade tänddelar jag fått med någon motor.

Konstigt att den skulle tvärsluta tända med nya tänddelar :roll:
av P165B
#805344
Dagens rapport!

Tyckte det var mysko att den plötsligt slutade att tända på en eller två cylindrar, som den ändå gjorde innan fördelarlocksbytet.
Hade ett beg fördelarlock som följt med lite andra volvogrejer jag kommit över. Torkade rent innuti och filade lite på kontakterna i locket.

Vad tror ni händer då jag sätter i batteriet och vrider på nyckeln?
Jo den tänder på de 1 eller 2 cylindrar som innan lockbytet!!! ?:-/

Köpte ett nytt fördelarlock på Biltema. Det är nog första gången jag råkar ut för att en ny del inte fungerar. :(
Nu finns det hopp om liv då det finns lite gnista igen :D

Hoppas få impulsgivaren i morgon.
av P165B
#806159
Dagens raport söndag

Igår bytte jag impulsgivaren. Köpte en ny Bosch.
Men bilskrället visade samma dåliga attityd. Tände halvhjärtat på 1-2 cyl men orkade inte gå utan stannar efter några sekunder. :x

Nu är det tändstift och tändkablar som kommer att få sig en service.
Funkar inte det så är det lambdan och bränslerelät vid expanstionskärlet kvar att gissa på.
Användarvisningsbild
av toorop
#806185
Det är inte bilens fel att den inte går, det är ägaren eller förra ägaren som är så jädra snål att inte byta ett skit därav varför en bil får dåligt rykte såsom volvo gamla bilar kan gå hur långt som helst så länge man byter (service) och fixar till..

byter man som jag gör varje år, går bilen 40 år till.

min är 25 år gammal och startar och går igenom bes utan problem..

volvo rullar.


har aldrig sett en gammal volvo stå vid väg kanten, dock saab o opel.. :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]