Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kollade lite närmare på slangarna till vevhusventilationen häromdagen, där fanns det sprickor som läckte med. Lagade detta, men inte gjorde det nån skillnad. ;)

Jag letar vidare, tanken är provbyta tomgångsmotor(samt kontroll av slangar), provbyta spridare samt bränslebox. En sak åt gången givetvis.
xdigger skrev:En sak åt gången givetvis.
Det tog mig 3 år att få min motor att gå som den ska. Jag har ju sådan tur så det råkade vara en -88B så den "lyder" under dom gamla avgasreglerna, så besiktning har aldrig varit något problem trots uppåt 3 i CO ibland (får vara 3,5 på bilar före -89). Sedan började jag om och "konverterade" den till att köra på E85, och nu går den riktigt bra på det bränslet också så nu vet jag inte vad jag ska göra med den..... :roll: Ska försöka få bättre (halv)ljus på den. Ska börja med att skaffa kablar på skroten (dom mellan strålkastarna och bakåt en meter eller så) och sätta reläer nära strålkastarna någonstans som ska matas med en kabel direkt från generatorn. Sedan köpte jag på en utförsäljning i Ullared ( :oops: ) 3 st 170mm fjärrljus (c:a 250 kr ink H3 lampor för alla 3) som ska monteras istället för grillen (som dom "snodde" för några år sedan). Sedan "letar" jag lite spontant efter en bakdörr och en framskärm i samma färg som bilen. Så helt arbetslös är jag inte :lol: :lol:
Om man misstänker LMM-en så koppla bort den och kör utan. Då går motorn på det "förprogrammerade programmet" och är felet kvar då är det inte LMM-en som orsakar problemen. Samma med Lambdasonden, kör med den bortkopplad om du misstänker fel på den. Glöm bara inte att "nolla" ut felkoderna efter varje försök, annars går motorn kvar i "Limp Home Mode".
xdigger skrev:Tror du och jag har lite olika preferenser, du skulle säkert tycka min bil går bra men med små ryckningar(pga mager blandning), i min perfektionistiska värld så går den som en påse skit. :lol:
Jag hade inte heller tolererat något sådant. Inte ens i min gamla 740.
Men, när den går i nödprogrammet så saknas ju "återkopplingarna" till givare och motorn tror att det är +20° i kylarvätskan (tror jag att det är) så den borde inte gå magert då när den blivit varm. Har du provat så länge så den blivit varm??
xdigger skrev:Jag har provat allt, har låtit folk testat som inte ens märkt felet, stör mig som fan i alla fall! :evil:
Har du haft ute spridarna och kollat så dom verkligen "duschar" och inte droppar eller sprutar på annat sätt. Det ska komma en fin, tät, rund "dusch". Annars får du "gå tillbaka" till början och "ta om" allt igen. Kolla så du inte missat något. Gjorde så själv när min B234F motor var som "värst", och fick till sist ordning på den. Rekommenderade en förtvivlad 440 ägare det samma för ett tag sedan när han hade gjort "allt" och då var det ett tändstift (alla var nya) som var kass. Det gäller att mäta, mäta, kolla och åter mäta. I Haynes eller Auto Data (har numera båda) står mycket om var, hur och när du ska mäta och vilka värden du ska ha. I Haynes (är nog bättre för den som inte skruvat så mycket) finns ett felsöknings schema där man mäter på ut/ingångarna på boxarna. Stämmer allt där så måste felet vara "utanför" det som kan kollas med mätare. Alltså tänddelar och bränsletillförsel. Du har säkert kollat alla jordpunkter redan, kolla dom på insuget så det verkligen är kontakt ordentligt. Det kan glappa mellan kabel och kabelsko i pressningen.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]