Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Ja " rid 54",När du nu nämner det. När allt detta började så vägrade motorn att starta helt men start motorn gick. jag kunde kör 10-15 min på starten inte en tändning. Sen helt plötsligt startade den som inget hade hänt. När jag sen stannade motorn var det samma visa igen startade inte. Efter att ha gjort så några gånger startade den all tid direkt. men med effekt förlust som följd.
Förklara närmre vad du menar med spännings fel? Kabel brott, glapp kontakt,mm MEN var? Var sitter styrboxen placerad som styr insprutning och tändning.
av rid54
Jag har inte kvar min rephandbok (följde med min 965 när den såldes), så jag kan inte säga var de olika "boxarna" sitter. Min hade exempelvis slutstegen till tändningen fastsatta på insuget och där finns ju diverse kablar som kan störa funktionen om de inte sitter fast, plus ett otal andra möjligheter. Men vad gäller matningen av styrdatorerna finns det väl några viktiga säkringar och reläer, samt att det ju faktiskt kan vara glapp i tändlåset (det är ju det som styr på och av). Som ren spekulation kan man ju tänka sig ett kort avbrott som liksom gör styrdatorn konfys, med felkoder på "allt" och ger dålig motorgång. När man nollat felkodsminnet går det bra igen...
av Volvo965
Att nollställa fel meddelande är inget som jag har märk skulle påverka på något sätt.
Men att det skulle vara tänd låset är inget som jag överhuvud taget tänkt på, men vist glapp i det skulle kunna störa.........
av Volvo965
Denna helgen har jag kört en hel del med bilen. ca 150 mil. flera ggr har den tvär dött i motorn i halv sec för att sen gå som ett skott i natten. Sen rycker den till igen och så går den dåligt, sen rycker till, alltså tvär dör i motorn i en halv sec och så går den bra. om och om igen. Jag har kolla alla kontakter och anslutningar och kan inte finna några fel jag har skakat och rist i kabelhärvan utan resultat, jag har vridit och lirkat på tändningslåset utan att något händer.
VAR KAN FELET SITTA??????? Vad missar jag? :???:
av Volvo965
En snabb uppdatering. Nu i helgen skar jag upp kabelhärvorna och fri lade alla kablarna till tändningen och till insprutningen. Inga fel ALLA kablarna hela och fina. Jag kör med bilen med hängande och fladdrande kablar ingen skillnad.
Tillbaka till ruta 1.
Är här någon som vet om där sitter justerbara kamdrev på B6304F motorn? Är spåren så stora i så fall, att jag ser det för blotta ögat eller är det bara någon mm som de går att justera?
En desperat gissning i så fall, sitter kamaxeldreven lösa????? så de flyttar sig fram och tillbaka????
av rid54
Du verkar ju verkligen ha gått igenom det mesta och ditt problem är inte lättlöst (svårt att felsöka ett fel som inte blir kvar...). Utan att veta säkert skulle jag vilja säga att kamdreven inte är justerbara, fanns ingen info om detta för den mindre sexan (B6254?) som jag hade och de motorerna är väl rätt snarlika. Dessutom tror jag inte att förskjutna kamdrev plötsligt intar "rätt läge" spontant för att plötsligt slira iväg vid ett senare tillfälle.

Fenomenet låter elektriskt. Eftersom även bränslet är "elstyrt" kan det ju vara i endera tändning eller bränsletillförsel eller i själva hjärnan (styrboxen) som det finns en glappkontakt. Kabelhärvan är ju genomgången, så det är nog inte avbrott/överslag i den. Gammal felsökningspraxis (för radiosändare iofs) säger att misstänkta komponenter i turordning är "säkringar, rör och reläer". Nu är det väl knappast några rör inblandade, men säkringar och reläer finns det gott om. Dessutom finns ett antal kontakteringspunkter...

Eftersom det låter som motorn faktiskt dör korta stunder så KANSKE det kan vara värt att gå igenom och rucka på varenda säkring och relä med motorn på tomgång och se om nåt händer. Lokalisera huvudsäkringarna och eventuella reläer som inte sitter i elboxen och gå över dem med. Se om det går att komma åt att peta på anslutningarna till tändslutsteget och alla jordförbindningar för spridare etc. medan motorn är igång.

Det värsta är ju att det kan vara nåt internt fel/glapp i nåt aggregat (styrbox, spjällvinkelgivare, LMM) och det kan ju vara svårt att lokalisera. Just det att du plötsligt får många felkoder (om jag nu fattat rätt) gör att jag skulle börja med strömförsörjning till styrboxen (efter försök i förra stycket) och utan att öppna lådan kan man ju i princip bara gå på anlutningsdonet (okulärbesiktiga pinnar och hylsor och kanske mäta upp kabeldonet mot + matning).
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja, du är i "samma sits" där jag var för några år sedan med min B234F motor, fast det var hög bränsleförbrukning rusande tomgång och den typen av fel. Här var det fel på (nästan) allt i insprutningen men efter något år så fick gått igenom allt och nu går den som den ska. Listan på vad jag gått igenom och bytt kan väl sammanfattas ungefär så här, jag har inte bytt boxarna (tändning, bränsle) och jag har inte bytt LMM-en. Annars är det nog gått igenom (mer än en gång) det som finns. Det jag menar är Det går att fixa, de är ju något som är fel och man lär sig massor på vägen. Jag hade kanske ett försprång mot många andra eftersom jag jobbat som bilmek, men slutade i den "vevan" som dessa bilar var nya så denna typen av insprutning/tändning har jag fått lära mig sedan jag "blev med 740" får 8 år sedan. Ge inte upp... bit ihop, och läs på vad du hittar (böcker, forumsidor), det är alltid något "matnyttigt" man hittar. Läste bl.a på detta forum om en stackare som slet sitt hår i förtvivlan över att inte Lambdasonden gick att få till och fungera trots upprepade byten och mätningar, både nya och gamla sonder. Felet var att just det stiftet var böjt i kontaktdonet till boxen, så det nådde inte in. Sådant är ju inte det första man tänker på.

Mvh
Lennart
av Volvo965
Varför jag undrade detta med kam dreven var att ALLT detta började när vi bytte kamrem och kamaxel tätningen.
Det pinsamma i all detta är att jag är gammal bilelektriker själv. :roll: Så mycket fel sökning blir det. Men det är som ni säger "inte lätt att hitta ett fel som kommer och går"
I och med att detta kom samtidigt som vi rotade kring toppen har jag hållt min felsökning där i kring. Men det kan vara slumpen som gör att något annat börjat "glappa" samtidigt som vi byte de andra sakerna.
liten summering: Bytt, Lmm, tändmoduler, bränsleregulator, tänd spolar, kollat kablar, insprutare, mätt bränsle trycket. bytt lamdasonden. :twisted:
En fråga: Alla de reläerna som sitter nere vid v-lådan har väl inget med motorn att göra utan bara till v-lådan?
Användarvisningsbild
av frasse4
Du har även relät till bränslepumpen och ett relä som bygger upp bränsletryck när du stoppar i nyckeln tror jag. Det sitter två slutsteg till tändningen på varsin sida av insuget, samt två knacksensorer fram och bak på motorn under insuget. Sedan har du kamlägessensorn i bakkant på toppen som kan kolla kablarna på. Styrboxen sitter inne i bilen innanför panelen vid pedalerna (mot hjulet). Hoppad du får ordning på det nu!
av Volvo965
en upp datering: Nu har jag öppnat alla kabel härvor från motorn in till Boxarna. Inga glapp inga brott. Alla jord punkter kontrollerade och rengjorda. Ingen förändring.
Men hur kollar jag att reläerna till bränslepumparna har bra kontakt, även när jag kör? Det kan vara glapp i reläet så att pumparna "Missar" .
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]