Hej igen, ni som mot all förmodan fortfarande bevakar det här ämnet..
Jag har hittat felet!!! Ska man ändra överskriften då kanske?
Hur som helst, efter att ha bytt tändstift, rotor, fördelare, tändkablar, tändlägesgivare, bränslefilter, bensinpump, styrdon, batteri, luftmassemätare och fan vet allt så slutade det med det som det som "ingen trodde det var", ingen på forumet, inga mekaniker, inte ens jag själv och som jag därför bortsåg ifrån…
Tändspolen!
150 spänn på skroten och den har startat hur bra som helst hela hösten. Nu har det bara varit minusgrader några få morgnar men jag börjar känna mig ganska säker.
Nå´n gång i början av oktober började bilen plötsligt (äntligen?) rycka och gå ojämt även när den var varm = typiskt trasig tändspole. Efter det bytet har jag inte haft ett enda startproblem! Min teori (om detta ens är möjligt?) är att det funnits ett brott på lindningen eller nå´n stans i spolen. Ett glapp helt enkelt som ökat i storlek med sjunkande temperatur. Låter det troligt? Har aldrig hört talas om det förut men nå´n gång ska ju vara den första…
Det stör mig såklart att jag inte upptäckte det tidigare men vid alla tillfällen har jag ju mätt 12V på stiften och de gånger jag testat har gnistan varit fin men nu kan jag äntligen få sova, glömma och sälja eländet med gott samvete
//H