Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Ha, ha! Förutom att dottern 4 år råkade slå på kartläsarlampan och att bilen efter 7 dagar på en parkering i Västerås var stendöd så går den såklart prima och startar utan problem
av sicnarf
Finns det nåt mer att felsöka på denna då? Allt har gåtts igenom ju! Jag hade sålt den vidare nu på sommaren när den går bra och lämnat över problemet till en annan efter snart 3 års felsökning. Som småbarnsförälder har man inte tid och tålamod med sånt mer :-)
Senast redigerad av 3 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Kloge
Sälja bilen och den mest intressanta tråden på forumet försvinner? Det som inte är gjort är att byta styrenheterna och lmm om jag minns rätt.
av Bricoleuren
Tack Kloge! Det låter onekligen inte helt otroligt det där med kallödning och att det uppstår ett glapp när materialet drar ihop sig i kyla. Men frågan är om inte Sincarf ändå är inne på en smidigare lösning :-)...

Den här kärran fick sprillans Good Year dubbdäck förra vintern och nya sommarsulor i våras. För att inte tala om alla fördelarlock, tänkablar och styrenheter som dräller i garaget. Vore ju kanske smart att satsa på en likadan (fast bättre) så får man åtminstone valuta för de investeringarna. Dessutom har man ju om inte annat support här på forumet 24/7...

Lovar återkomma i ärendet, ha en fortsatt skön sommar!
av Bricoleuren
En rapport från höstens första lite kyligare morgnar..

Bilen har plötsligt då börjat bete sig lite tjurigare. Visst startar den varje dag men man får låta startmotorn gå väldigt mycket längre nu i knappa 10 plusgrader än under sommarens 20 och däröver, man förstår alltså åt vilket håll det barkar...

Har ju tidigare sagt att jag kommer byta bort det här skrället så nu lusläser jag Blocket varje kväll. Inte desto mindre så testade jag häromdagen med en ny LMM (många har ju varit inne på det spåret även om jag själv varit skeptisk) och jag kan tyvärr bara konstatera att jag hade rätt. Det gjorde inte ett skit skillnad :-( ! Det var väl det allra sista halmstråt, nu har jag bytt och pillat på precis allt utom själva datorerna utan resultat.

Som sagt, jag kommer väl aldrig att komma till klarhet över vad det här felet beror på så det här kan mycket väl vara mitt sista inlägg i den här tråden. Fast, man vet ju aldrig vilka nya problem nästa bil gömmer inom sig...

Må så gott allihop!

//H
av sicnarf
Du skulle sålt den under sommaren som jag sa och låtit nån annan fortsätta sökandet längre fram under kalla tiden.
Nu är den inte värd många kronor om du inte lurar någon. Ha den som sommarbil bara annars.
av Bricoleuren
Hej igen, ni som mot all förmodan fortfarande bevakar det här ämnet..
Jag har hittat felet!!! Ska man ändra överskriften då kanske?

Hur som helst, efter att ha bytt tändstift, rotor, fördelare, tändkablar, tändlägesgivare, bränslefilter, bensinpump, styrdon, batteri, luftmassemätare och fan vet allt så slutade det med det som det som "ingen trodde det var", ingen på forumet, inga mekaniker, inte ens jag själv och som jag därför bortsåg ifrån…

Tändspolen!

150 spänn på skroten och den har startat hur bra som helst hela hösten. Nu har det bara varit minusgrader några få morgnar men jag börjar känna mig ganska säker.

Nå´n gång i början av oktober började bilen plötsligt (äntligen?) rycka och gå ojämt även när den var varm = typiskt trasig tändspole. Efter det bytet har jag inte haft ett enda startproblem! Min teori (om detta ens är möjligt?) är att det funnits ett brott på lindningen eller nå´n stans i spolen. Ett glapp helt enkelt som ökat i storlek med sjunkande temperatur. Låter det troligt? Har aldrig hört talas om det förut men nå´n gång ska ju vara den första…

Det stör mig såklart att jag inte upptäckte det tidigare men vid alla tillfällen har jag ju mätt 12V på stiften och de gånger jag testat har gnistan varit fin men nu kan jag äntligen få sova, glömma och sälja eländet med gott samvete :-)

//H
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]