Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 4x12Tum
Kollar man på Biltemas sida så ser det ut som att den är komplett som den ska vara med Tryckplatta, lamell och urtrampningslager, 900:- e ett bra pris jämfört med Autoexperten och liknande!
gå in och kolla på den, den verkar som den håller bra kvalitet som Sachs (Volvo)
av Tayan
Tack för svaret, Funderar på om man skulle åka till mekonomen eller autoexperten, det var tydligen en biltema koppling som satt på den innan för hittade ett kvitto från förra ägaren.
av 4x12Tum
Hur länge satt den monterad?
du kanske kan få garanti eller liknande, du har ju fått ett ras på den, iaffa värt och kolla upp även om det var länge sedan.
Förutsätter ju att du har den gamla kvar!
av Tayan
4x12Tum skrev:Hur länge satt den monterad?
du kanske kan få garanti eller liknande, du har ju fått ett ras på den, iaffa värt och kolla upp även om det var länge sedan.
Förutsätter ju att du har den gamla kvar!
Fan det glömde jag kolla, ska kolla upp det imorgon. Hur lång garanti tror du det kan vara ? Jo den gamla är kvar
av 4x12Tum
ingen aning om hur länge de har garanti på den, men även om det är länge sedan så ska den ju inte haverera på det sättet!
och då kan du ha fabriksgaranti på det som inträffat och även få hjälp med skador som kan ha uppkommit av att kopplingen rasat.
prata med dem oavsett och ta med kvitto o alla delar från lamellen :-)
av Tayan
Tänkte det kanske skulle vara roligt att få se hur det såg ut efter detta totalras, här kommer bild på växellåda och lameller, har dock inte bild på bakaxleln var bara 2-3 kuggar som gått

Bild

Bild
av 4x12Tum
Ooups! :D
Men kan säga att jag har raserat en låda lite värre! :-) Har dock aldrig sett någon som lyckas göra så med en lamell!
Köpte en på Skroten för många år sedan, då min låda börjat läcka olja så bytte packningar i den, men råkade få med mej synkringar och medbringare som rasade ur sina lägen.
tröttnade, o la lådan åt sidan o köpte en "ny" på skroten den hade endast gått 14.000 Mil var troligtvis matrial fel på den, för efter ca: 2 månader, så skulle jag åka iväg från ett kors och släpper upp kopplingen
och växeln hoppar ur, testar igen och då lite små irriterat slänger i växeln igen och gasar på lite mer samtidigt som ja släpper kopplingen.
Bilen gör ett kängguruhopp :lol: och det smäller som bara helvete! tog mej 3-4 meter, länsade varenda kugg i både stocken och de övre kuggen på 1:ans växel.
så 1:an var helt borta, tvåan fungerade, men inte 3:an heller :shock: körde bilen i ca: en vecka, vågade knappt gå framför bilen när jag skulle öppna garaget, för lådan knastrade och bilen gungade till ibland när man stogd på tommgång.
Slutade med att jag fick slänga ihop min gamla låda, med en massa krångel, när jag äntligen fick ihop lådan igen (Kräver specialverktyg egentligen) så fungerade inte 5:ans växel.
Tvingade i läget med mycket våld, fick då inte ur den ist, efter en massa svärande och misshandlande mellan neutral och 5:ans växel så fick jag den att fungera igen, har kört 15.000 Mil med den nu
och synkringarna på 1:an och 3:ans växel bärjar bli dåliga. Blir en 6:växlad låda sedan.

Har tyvärr inga bilder, var lite för irriterad då :-P
av Tayan
4x12Tum skrev:Ooups! :D
Men kan säga att jag har raserat en låda lite värre! :-) Har dock aldrig sett någon som lyckas göra så med en lamell!
Köpte en på Skroten för många år sedan, då min låda börjat läcka olja så bytte packningar i den, men råkade få med mej synkringar och medbringare som rasade ur sina lägen.
tröttnade, o la lådan åt sidan o köpte en "ny" på skroten den hade endast gått 14.000 Mil var troligtvis matrial fel på den, för efter ca: 2 månader, så skulle jag åka iväg från ett kors och släpper upp kopplingen
och växeln hoppar ur, testar igen och då lite små irriterat slänger i växeln igen och gasar på lite mer samtidigt som ja släpper kopplingen.
Bilen gör ett kängguruhopp :lol: och det smäller som bara helvete! tog mej 3-4 meter, länsade varenda kugg i både stocken och de övre kuggen på 1:ans växel.
så 1:an var helt borta, tvåan fungerade, men inte 3:an heller :shock: körde bilen i ca: en vecka, vågade knappt gå framför bilen när jag skulle öppna garaget, för lådan knastrade och bilen gungade till ibland när man stogd på tommgång.
Slutade med att jag fick slänga ihop min gamla låda, med en massa krångel, när jag äntligen fick ihop lådan igen (Kräver specialverktyg egentligen) så fungerade inte 5:ans växel.
Tvingade i läget med mycket våld, fick då inte ur den ist, efter en massa svärande och misshandlande mellan neutral och 5:ans växel så fick jag den att fungera igen, har kört 15.000 Mil med den nu
och synkringarna på 1:an och 3:ans växel bärjar bli dåliga. Blir en 6:växlad låda sedan.

Har tyvärr inga bilder, var lite för irriterad då :-P
Hah jo det kan jag förstå, när jag precis hade rasat allt och startade bilen och skulle testa för skojs skull, när jag släppte upp koppligen med ettans växel i så lät det som att det satt fast någon cola burk i växellådan som låg o skramla. Då vart jag med lite sådär rädd.
av Tayan
4x12Tum skrev:Ingen höjdare, men Volvo går o laga :-)
Ja, det är kul när man ser att det går framåt igen, och extra kul är det att jag har lärt mig så otroligt mycket mer om hur bilar fungerar nu när jag rasade detta och då har jag bara betalt 500kr för en växellåda, så i mina ögon var det nästan värt det.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]