Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
tror ni värkligen det är de felet då

jag har en fel kod med 2-1-4 impulsgivare singnal sporadisk
vad är det för något???

moste få hjälp med att den locker olja. ska byta vev paknigarna i helgen. men om det läcker än då vad kan det då va.
det läcker inget när den står på tomgång utan när jag kör det är då det läcker
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Felkoden har inget med oljeläckan att göra (såvida det inte smiter olja ner på givaren!) Skulle ha testat att tagit isär kontakten till givaren och gjort rent i kontakten, kanske även lossat givaren och gjort rent den. Att det inte läcker när den står på tomgång kan ha att göra med att oljetrycket på tomgång är så pass lågt att tätningarna orka hålla tätt men när du gasar och får mer varv på motorn stiger oljetrycket och då håller inte tätningarna. Lycka till med vevaxeltätningarna! Och glöm inte att skriva hur det gått för dej!

//David
av lundsbrunn
oki det ska jag göra. men det är lite kånstigt. för när jag tittar på venen där nere så ser den torr ut. men under är det blött å oljefilter ja typ allt under är oljlit.
kan det va venen då efter som volvo har bytt kamaxel tätnigarna. några tror att det är toppen men han går inte konstigt och han tar ej vatten den går jämnt å fint på tomgången. kommer ni på något så säg de så provar jag eller byter de som bhövs
av lundsbrunn
ni som kan doma motorena. kan väll försöka hjälpa mig. kan det va veven som läcker efter som den är blöt under men inte på åvan sidan. toppen är det inte för den tar ej vatten eller låter konstigt. jag ber hjälp mig. vill inte att kamremen ska smäla av.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan ju även vara packningen mellan oljetråg och blocket. Det enda du kan göra är ju att torka kliniskt rent låta bilen stå på tomgång och varva upp den några gånger och hoppas på att du kan se varifrån den trycker olja!

//David
av lundsbrunn
har gjort de många gånger men seri inte var det kommer

nu har jag fixat nya bilder

Bild
så ser det ut på andra sidan toppen

Bild
toppen igen. där ser ni oljan. men det läcker inte från toppen det är konstigt.

Bild
bild på sidan av mort det nere på venster sidan. det är här och hela under sidan som är olji
den plåten som sitter under veven prisis. som är som en halv måne typ. den var olji när jag tog bort den

Bild
vad är det för stump
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Stumpen är för avtappning av kylvatten!

Svårt att se något vettigt på dessa bilder men motorn ser ju ut att vara tätad med silikonpackning överallt! Och jag tror att det är där problemet ligger! Kan ju vara att packningen gett sej i framkant, och då menar jag packningen mellan block och gördel (näst sista bilden). Kör du bilen så hinner ju fartvinden sprida ut oljan. Står du däremot still och varvar borde det relativt lätt gå att se vart den trycker ur sej olja!

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tja...vill du bli av med problemet är det väl ingen annan utväg än att lyfta ur motorn och plocka isär den och endast lägga dit Volvos flytande packning. Tyvärr! Hur har det gått med bytet av vevaxeltätningarna?

/David

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]