Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palm1
Kom på en grej angående styrboxen som var tvungen att vara fastskruvad, kan det gälla tändspolen också? Skruvade aldrig fast den andra tändspolen som provade utan låg löst.
av palm1
Kikade lite på kopplingsschemat och det finns något som heter power stage motronic (289), Är det tändslutsteg?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, det driver spridarna. Som sagt drivs tändspolen direkt från styrenheten, ansl. 1.
av palm1
Den lever!!!! provade att flytta + kabeln på spolen till andra sidan av spolen och vips så hoppa den igång
Men går endast på 3 burkar =(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
palm1 skrev:Den lever!!!! provade att flytta + kabeln på spolen till andra sidan av spolen och vips så hoppa den igång
Har du gnista på den "döda" burken?
av palm1
Jocke S. skrev:
palm1 skrev:Den lever!!!! provade att flytta + kabeln på spolen till andra sidan av spolen och vips så hoppa den igång
Har du gnista på den "döda" burken?
Ja gnista finns men soppa verkar inte finnas ?
Stiftet borde väl vara blött annars ?
av palm1
Suck =(
Har ingen ström fram till spridaren?

Tack så hemskt mycket för all hjälp så långt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät motståndet (ohm) på spridaren till den "döda" burken och jämför värdet med övriga spridare! Jag är inte helt säker...men vad jag vet, skall värdet ligga på
2 ohm. Det ska även sitta ett förkopplingsmotstånd som skall ha 5,5 - 6,5 ohm mellan det mittre och var och en av dom yttre stiften.
av palm1
Jocke S. skrev:Mät motståndet (ohm) på spridaren till den "döda" burken och jämför värdet med övriga spridare! Jag är inte helt säker...men vad jag vet, skall värdet ligga på
2 ohm. Det ska även sitta ett förkopplingsmotstånd som skall ha 5,5 - 6,5 ohm mellan det mittre och var och en av dom yttre stiften.
Samtliga spridare mäter 3 ohm och när jag kikade på förkopplings motståndet så hängde 2 kablar löst och 3 satt fast???
Prövade och trycka på en kabel på ett motstånd där det inte fanns någon och vips så hade jag ström till spridaren, bilen gick riktigt i ca 20 sek sen ville den bara dö så fort jag gasa.
Provade att stänga av den och starta igen med samma resultat= den går riktigt 10-20 sekunder sen dör den så fort jag gasar, precis som att soppan bara tar slut, på tomgång går den perfekt hela tiden ???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Låter som att bränsletrycket är för lågt... Sparkz är bättre än mig på det området...
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]