Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dazzt
Nu har det gått ett tag sedan jag skrev nånting här.

Jag börjar bli desperat. Jag har bytt bensinpumpar, givare, bränslerelä och spridarrelä men ingenting fungerar. Pumparna går som de ska, och det kommer bensin till fuel rail, men osäker på om spridarna fungerar som de ska, men enligt förra ägaren så är fuelrail + spridare bytt. Bytte spridarrelä, ingen skildnad där heller.

Jag förstår verkligen inte. Ibland startar den och går utan problem men oftast så startar den inte mer än 1 sekund innan den lägger av... hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
För några år sedan hjälpte jag en kompis (som har en bilverkstad) med att flytta om bilar. Där var bl.a en 740 med LH 2.2, och den startade typ en sek och dog sedan när jag släppte nyckeln. Provade några gånger och öppnade sedan huven och kollade. Såg att radioavstörnings/spridarreläet saknades. Hittade ett relä i en annan bil sedan gick den. Alltså så får spridarna ström när man kör på starten oavsett om där finns relä eller om reläet är trasigt. Nu vet jag inte om det fungerar samma på modeller med Miltronicö. Men det kan vara något "fuffens" med det reläet, eller på jordsidan. Spridarna jordas ju genom boxen genom den boxen som sitter på höger innerskärm bakom batteriet som bara Miltronic systemet har
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är inte så att det skulle kunna vara tändplattan bakom tändningslåset som spökar då? Där ges väl spänning till reläet och styrboxen.
Användarvisningsbild
av dazzt
frasse4 skrev:Det är inte så att det skulle kunna vara tändplattan bakom tändningslåset som spökar då? Där ges väl spänning till reläet och styrboxen.
Vet du hur man skulle kunna testa det?
Användarvisningsbild
av lennarte
dazzt skrev: mån 04 feb 2019, 02:31
frasse4 skrev:Det är inte så att det skulle kunna vara tändplattan bakom tändningslåset som spökar då? Där ges väl spänning till reläet och styrboxen.
Vet du hur man skulle kunna testa det?
I så fall ska den vara lätt att rulla igång, eller starta med skruvmejsel vid startmotorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej jag tänkte inte på startkretsen till startmotorn. www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm (du får klippa ur länken och klistra in då det inte är en https) en bit ner finns kopplingsschema för Motronic. Genom startnyckeln ges spänning till ett huvudrelä i säkringsboxen som ger spänning till bland annat radioavstörningsrelät och ECU:n. I diagrammet är det ritat rött var det ska finnas spänning när nyckeln är i läge 2. Det är nog bara att mäta sig fram dessvärre...
Användarvisningsbild
av dazzt
Hallå. Nu blev det så att jag lämnade in bilen till en duktig gubbe som fick igång på den. Var tydligen någon kortis i/vid bränsleboxen.

Men när jag körde hem den så märkte jag att den drog väldigt mycket bensin. På 4 mil hade den dragit nästan kvarts tank. Nog för att det är turbo och automat men det är väl inte normalt? Körde runt 80-90 kmh hela vägen hem då det var halt, så jag gasade inte på något heller. Någon som vet vad man kan göra?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]