Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:där blir det svårt att får det tätt men det ska nog gå med biltemas ljuddämpar pasta, funkade förra gången.
Ny ring, nya skruvar/muttrar så det går lätt och slippapper så det är helt rent från sot och rost så funkar det. Jag brukar montera ihop allt löst och denna skarven sist, så hänger katen rätt. E.v stöd med en domkraft under katen och sedan drar jag fast alla skarvar med början med denna skarv och sedan fortsätta bakåt.
Bild
Bild

tråkigt nog läcker det lite vid "slittsarna" trots avgaspasta, kanske ska dra åt hårdare? läcker väldigt lite men det finns där.

sen läcker det vid katten och "trattarna". men jag har skadat en tratt kom jag ihåg när jag var tvungen att fixa en bult som gått av vid grenröret. så där får jag nog göra en fuling i form av slangklämma och lagnings pasta emellan, funkade utan klämman förra gången men då lossnade det bitar efter ett tag av lagnings pastan, klämman bör hålla det på plats bättre. får byta det också sen men det är för fint fortfarande, dessutom kostar en ny kat en del.

nåja det är en dag imorgon också!
volvo740sugmotor skrev:tråkigt nog läcker det lite vid "slittsarna" trots avgaspasta, kanske ska dra åt hårdare? läcker väldigt lite men det finns där.
Många gör felet att sätta klamman för långt fram. flytta klamman så den klämmer precis bakom slitsarna istället. Annars gör det inte så mycket om det läcker lite, det tätnar nog av sig själv med tiden. Om det inte är för stort. Däremot framför katen måste det vara tätt, annars blir det fel värden mellan Lambdasonden och inspritningsboxen.
lennarte skrev: fre 18 maj 2018, 07:19
volvo740sugmotor skrev:tråkigt nog läcker det lite vid "slittsarna" trots avgaspasta, kanske ska dra åt hårdare? läcker väldigt lite men det finns där.
Många gör felet att sätta klamman för långt fram. flytta klamman så den klämmer precis bakom slitsarna istället. Annars gör det inte så mycket om det läcker lite, det tätnar nog av sig själv med tiden. Om det inte är för stort. Däremot framför katen måste det vara tätt, annars blir det fel värden mellan Lambdasonden och inspritningsboxen.
Mini läckor gör nog inget men ska flytta 1 klamma som sitter väldigt långt fram.
Fastnar väl sot där som täpper till.
Nu får arbetet vila tills på lördag då frugan vill gå på bio idag och göra nått.
Är besiktningen petig på sådana mini läckor tro? Den har "vilat" i vinter. Så den är avställd och obesiktigad. Ska byta däck nästa vecka och besiktiga den.
volvo740sugmotor skrev:Är besiktningen petig på sådana mini läckor tro? Den har "vilat" i vinter. Så den är avställd och obesiktigad. Ska byta däck nästa vecka och besiktiga den.
Vad gäller läckage framför katen kan dom vara så små att dom är svåra att se, men du kan få "påbackning" på höga avgasvärden (hög bränsleförbrukning). Läck efter katen syns som låga Lambdavärden.
Om du väntar med besiktning till efter 2018-05-20 så är det nya regler (lättare) för bilar äldre än -92 års modell.
Kolla med bilprovningen för säkerhets skull, hittar inget på "nätet" om det
Har kolla på det och hittat det. Årsmodell upp t.o.m -92 är det max 4,5 på CO-halten och dom andra värdena mäts inte längre. Alltså samma som det varit på min -88B hela tiden :-)
Detta gäller alltså från och med 2018-05-20.
lennarte skrev:Har kolla på det och hittat det. Årsmodell upp t.o.m -92 är det max 4,5 på CO-halten och dom andra värdena mäts inte längre. Alltså samma som det varit på min -88B hela tiden :-)
Detta gäller alltså från och med 2018-05-20.
vad innebär det? att bara ett värde mäts och de andra ignoreras? så då gör det inte om lambda värdena är lite för låga för nått litet läckage som annars är svårt att se?
Om det låter för bra för att vara sant är det ofta inte sant....... Så har står det (kopierat från TSFS 2017:54 )
Grund för bedömning (30.2 Avgaser bensindriven)
Emissioner vid tomgång: Kolmonoxid(volymprocent) Kolväten Bedömning
Bilar t.om 1992 .........................4,5............................................................2
Bilar 1993-2001.........................0,5............................................200...........2
Bilar f.o m 2002.........................0,3............................................200...........2[/u]

Men står det där bör det vara sant. Det står på sidan 104 eller där omkring (bilaga 1)
lennarte skrev:Om det låter för bra för att vara sant är det ofta inte sant....... Så har står det (kopierat från TSFS 2017:54 )
Grund för bedömning (30.2 Avgaser bensindriven)
Emissioner vid tomgång: Kolmonoxid(volymprocent) Kolväten Bedömning
Bilar t.om 1992 .........................4,5............................................................2
Bilar 1993-2001.........................0,5............................................200...........2
Bilar f.o m 2002.........................0,3............................................200...........2[/u]

Men står det där bör det vara sant. Det står på sidan 104 eller där omkring (bilaga 1)

får hoppas besiktningen har kolla på alla nya regler, kanske där det kan bli fel?

Bild

hoppas på det bästa :-D. bara vänta några timmar på att det ska torka, eller kanske hela natten för säkerhets skull?

Bild

tänkte att det sitter massor av crom lister på bilen så det kanske passar med crome, annars får jag måla den i svart om det blir för blingligt.
Det blev tätt så nu är det bara olje bytena kvar.

Växelådans muttrar är fina så där stöter jag troligtvis inte på något problem.

Påfyllnings pluggen till bakaxeln är relativt fin den med.

Problemet är bakaxelns dränerings plugg, den ser förjävlig ut. Satte stålborste på borren för o rensa men den ser riktigt sliten ut. Så om den ska bort vill jag ha en ny, finns dom ens att få tag på? Dom har väll magnet för att fånga spån från dreven?
Alternativet är att suga ut oljan ur på fyllnads hålet, kan det funka?

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]