Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oveg
Tack för svar

Den började dra mycket i vinter, trodde det var vinterdäcken som var orsaken,den går kanonbra, inget som tyder på några felaktigheter, bytte pluggar ngk kolla luftfilter, ser tät ut, det är väl obd2 anslutning för diagnos, får inhandla någon adapter till paddan till att börja med
Är det byte av hela boxen för ekonomi trimning?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av NilsO
Ett vanligt fel som verkar påverka förbrukningen är att det läcker lite i avgassystemet i skarven mellan turbon och främre röret. Då dras det in lite luft (syre) där, vilket stör lambdasonden som sitter precis intill. Sonden sitter ju på undersidan där någon decimeter ifrån skarven.

Lösningen är helt enkelt att dra åt de tre muttrarna.

Jag vet inte varför det brukar lossna där, om det är en lite dålig konstruktion eller om det beror på belastningar i avgassystemet om man gör fel när man byter ut det. På min bil var klämman som håller fast främre röret vid växellådan sönder, man kan ju kolla den.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jag vet inte varför det brukar lossna där, om det är en lite dålig konstruktion eller om det beror på belastningar i avgassystemet
Original sitter det (har jag för mig) helståls låsmuttrar (samma som till grenröret??). Om man använder "vanliga blanka" skruvar och muttrar brukar jag "klappa till" muttrarna med en hammare så dom trögar lite när jag monterar dom. Sedan brukar dom rosta fast ganska fort . Främre fästet är nog bristvara på äldre 2/7/900 modeller, e.v sitter fästet i kopplingskåpan och "fjädern" kvar då kan man ta en bit 20x3mm plattjärn (4cm långt ungefär) och borra 8,5mm hål i mitten. E.v bocka ner kanterna på kortsidorna så blir det som original. Om fästet i främre avgasröret sitter kvar, det brukar ju rosta av och försvinna också.
av NilsO
lennarte skrev:
NilsO skrev:Jag vet inte varför det brukar lossna där, om det är en lite dålig konstruktion eller om det beror på belastningar i avgassystemet
Original sitter det (har jag för mig) helståls låsmuttrar (samma som till grenröret??). Om man använder "vanliga blanka" skruvar och muttrar brukar jag "klappa till" muttrarna med en hammare så dom trögar lite när jag monterar dom. Sedan brukar dom rosta fast ganska fort . Främre fästet är nog bristvara på äldre 2/7/900 modeller, e.v sitter fästet i kopplingskåpan och "fjädern" kvar då kan man ta en bit 20x3mm plattjärn (4cm långt ungefär) och borra 8,5mm hål i mitten. E.v bocka ner kanterna på kortsidorna så blir det som original. Om fästet i främre avgasröret sitter kvar, det brukar ju rosta av och försvinna också.
Nja, det du skriver gäller sugmotorer. På turbo ser främre röret helt annorlunda ut. Anslutningen mellan turbo och främre rör är av samma sort som framtill på katalysatorn. Fästet med "fjädern" finns inte. Det finns en plåtklämma – som brukar gå sönder – som håller främre röret ganska styvt mot växellådan/sprängkåpan. (Åtminstone på bilar med automat och M90; på bilar med M46 vet jag inte riktigt hur det ser ut.)
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Nja, det du skriver gäller sugmotorer
:oops: sorry missade att det var en turbo.... får läsa noggrannare. Men det jag skrev om skruvarna "gäller" nog ändå
Användarvisningsbild
av erikn
oveg skrev:Tack för svar

Den började dra mycket i vinter, trodde det var vinterdäcken som var orsaken,den går kanonbra, inget som tyder på några felaktigheter, bytte pluggar ngk kolla luftfilter, ser tät ut, det är väl obd2 anslutning för diagnos, får inhandla någon adapter till paddan till att börja med.
Nej, det är inte vanlig OBD2. Det är bara kontakten som ser likadan ut, felkoderna är likadana med pulser som de innan 1996. Skaffa en gammal koddosa och koppla ihop den med en OBD2-kontakt.
av oveg
BildBild
Har kollat avgassystem, ser ut som nytt. Klammer ok.
Har mejlat ang viking chipp, han tror att det gör 0.5 liter /mil i mindre bränsle? Låter mycket kan det stämma? Bild

av oveg
Bild
Någon som har bild på upplåsningsverktyg att lossa radion samt hur man får bort lilla facket där cigg tändare sitter

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]